Audi wreszcie ma godnego rywala dla świetnie sprzedającego się BMW X6 oraz Mercedesa GLE coupe. Nowe Q8 może nieco zmienić układ sił w tym segmencie.
Według zapowiedzi Audi, nowe Q8 ma mieć nad konkurentami przede wszystkim przewagę przestrzeni w kabinie. Szczególnie pasażerowie tylnych siedzeń będą mieć więcej miejsca, także nad głową, mimo opadającej linii dachu. Bagażnik mieści 605 litrów w normalnym układzie siedzeń i 1755 l po złożeniu kanapy. Audi Q8 ma niemal 3-metrowy rozstaw osi, stąd tak dobre parametry wnętrza. Ogólnie kokpit jest niemal w całości skopiowany z najnowszego A8, trudno nawet znaleźć jakieś elementy charakterystyczne dla Q8.
Z zewnątrz to także kontynuacja stylu zaprezentowanego już wcześniej w A8. Z przodu reflektory zlewające się z powierzchnią grilla, z boku stylowo poprowadzona ku górze linia okien i opadający dach, a z tyłu najnowocześniejsze lampy diodowe z pasem świetlnym łączącym oba klosze. Warto wspomnieć, że auto zbudowano na zaawansowanej platformie z elementami aluminiowymi, dzięki czemu auto ma świetnie jeździć i ważyć około 2150 kg (3.0 TDI).
Ważną nowością jest układ hybrydowy wspomagający silnik diesla 3.0 V6 TDI, który pozwala jechać na prądzie aż do 160 km/h lub w codziennej eksploatacji zaoszczędzić około 0,7 l paliwa na 100 km. Przykładowe Q8 50 TDI z silnikiem V6 generuje 286 KM i 600 Nm przekazywane przez system quattro na wszystkie koła. To na początek, a w przyszłym roku dołączy słabszy wariant diesla oraz 3.0 TFSI o mocy 340 KM.
W Europie Audi Q8 wejdzie do sprzedaży w trzecim kwartale 2018 roku, a w USA dopiero na początku 2019.
Bartłomiej Puchała
fot. Audi