Site icon Motopodprad.pl

Audi Driving Days 2022 – poznać RS3

Mimo, że 1 czerwca minął już kilka dni temu to odbiłem sobie ten Dzień Dziecka w towarzystwie Audi dość ciekawie. Na torze Driveland u Tomka Kuchara sprawdziłem nie tylko nowe Audi RS3, ale też przy okazji przejechałem się innymi modelami tej marki.

Audi Driving Days to impreza, która ma na celu w jednym miejscu i czasie pokazać wszystko to, co ta marka ma najlepszego. Zarówno w świecie powolnej elektryfikacji, jak i w standardowych spalinówkach. Tak więc na jednym parkingu znalazło się kilkanaście samochodów, które można było dotknąć, usłyszeć i się nimi przejechać, by w prosty sposób poznać gamę modelową tego producenta. Wisienką na torcie były prezentacja nowego Audi RS3, które również trafiło w nasze ręce, ale po kolei!

Co to w sumie ten Driveland?

Driveland to tak naprawdę ośrodek doskonalenia techniki jazdy, w której siedzibę ma Akademia Jazdy Tomasza Kuchara. Położony jest około 50 km i godzinę drogi od Warszawy tuż koło Mszczonowa. Znajduje się tam duży i nowoczesny budynek szkoleniowy, kilka płyt poślizgowych (z szarpakiem i okręgiem do driftowania) oraz krótkie nitki krętego asfaltowego toru. Nie jest to jednak obiekt jak ten w Modlinie, ale patrząc na krakowski motopark, to różnicę da się wyczuć.

Audi Driving Days 2022 21
Audi Driving Days 2022 21

Premiera Audi RS3

Głównym bohaterem całego dnia było jednak nowe Audi RS3. Świeża odsłona świetnego hothatcha z napędem na 4 koła i kultowym silnikiem R5 od lat magnetyzuje fanów szybkich kompaktów. W odmianach hatchback i limousine mogliśmy podziwiać odświeżone nadwozie, które jest dużo szersze niż w poprzedniku oraz ma jeszcze szersze koła niż ostatnio. Co ciekawe, te z tyłu są węższe, a zazwyczaj bywa odwrotnie.

Wizualnie pojawiły się nowe reflektory z przodu, które są dużo węższe i mają specjalną szachownicę w formie jazd dziennych, by podkreślić sportowy charakter samochodu. Dodatkowo za przednimi kołami pojawiły się garby imitujące wloty powietrza, a także nowe wzory felg i wyróżniające się kolory nadwozia – np. czerwony lub zielony. Ja osobiście jestem fanem nadwozia limousine w kontrowersyjnym kolorze zielonego, które mógłbym mieć w garażu. Hatchback moim zdaniem wygląda gorzej, choć też nie brakuje w nim sportowych akcentów, jak choćby wielki spoiler. We wnętrzu zmian jest mniej, ale to co najważniejsze znajduje się pod maską i w samym napędzie!

Audi Driving Days 2022 8
Audi Driving Days 2022 8

Bebechy RS3

2,5-litrowe serce z pięcioma cylindrami, to już legendarna odsłona tego motoru. Jego charakterystyczny dźwięk pielęgnowany jest również w nowym RS3 dzięki prawdziwemu wydechowi (4 rury), który posiada klapy i w zależności od trybu jazdy może generować różne dźwięki. Sam silnik posiada oczywiście turbosprężarkę, ale kręci się do 7000 RPM udając auta WRC i generując przy tym 400 KM. Maksymalny moment obrotowy wynoszący 500 NM gotowy jest już od 2250 RPM. Prędkość maksymalna to 250 km/h lub odblokowane 290 km/h, a do 100 km/h ten samochód przyspiesza w 3,9 sekundy. Warto wspomnieć, że zielone piekło RS3 przejechało w 7 minut i 40 sekund. Jeszcze paręnaście lat temu takim wynikiem mogło pochwalić się np. Bugatti Veyron.

Drugim istotnym elementem jest zawieszenie oraz napęd 4×4. Audi RS3 wyposażono w sztywniejszy zawias oraz system zastępujący szperę pozwalający przenieść moment obrotowy na odpowiednie koło z tyłu – nawet jedno (RS Torque Splitter). Dzięki temu auto jest bardzo stabilne nawet na śliskiej nawierzchni (sprawdzone na płycie poślizgowej), a przy tym jest bardzo szybkie i ma sporo trakcji nawet na wilgotnym asfalcie (sprawdzone na szybkiej nitce toru). Prowadzi się więc szybko i pewnie, a w rękach sprawnego kierowcy może stać się niezłą zabawką. Jeżdżąc po driveland bawiłem się wyśmienicie, a systemy wspomagające poprawiały moje wyniki.

Audi Driving Days 2022 25
Audi Driving Days 2022 25

Co więcej, w nowym RS3 pojawił się tryb do jazdy driftowej. Dzięki prostemu przyciskowi i wyłączonej kontroli trakcji napęd quattro może stać się bardziej RWD. Wówczas wystarczy tylko depnąć gazu, odczekać sekundę, założyć kontrę i dodając gazu kręcić bączki. Jak zapewne się domyślacie – sprawdziłem to w bezpiecznym warunkach, a dla frajdy lepiej żeby było mokro!

Uzupełnieniem wnętrzności RS3 jest 7-biegowy automat z manetkami oraz świetne hamulce. W opcji ceramika, która jest 10 kg lżejsza od stalowego zestawu. Cena? Minimalnie od okolic 283 tysięcy złotych.

Audi Driving Days 2022 16
Audi Driving Days 2022 16

RS6, RSQ3, E-tron GT i wiele innych

Jak wspominałem Audi do dyspozycji podstawiło też szereg innych modeli. One już nie trafiły na płyty aczkolwiek mogłem kilkoma pojeździć po drogach publicznych w okolicach ODTJ. Audi podzieliło swoje perełki ze względu na napęd.

I tak mogliśmy pojeździć elektrykami oraz hybrydami PHEV, które pokazały, że kwestie ekonomiczne są istotne, a auta elektryczne Audi niczym się nie różnią od tych standardowych posiadając też sporo zalet i niezłe osiągi. W końcu przyspieszenie w takim E-tronie GT, który ma 476 KM dostępne od razu to kwestie 4 sekund do setki i całkiem inne odczucia!

Druga skala Audi to jednak spalinowe wersje swoich aut. W grupie tej jest spora reprezentacja modeli Audi Sport z oznaczeniem RS. Najszybsze odmiany popularnych modeli różnią się znacząco od swoich standardowych wersji i w sumie o każdym aucie można napisać osobny tekst. A o takim legendarnym Audi RS6 Avant lub nowym S8 z inteligentnym zawieszeniem pneumatycznym to nawet dwa, dlatego dziś najwięcej o RS3!

Audi Driving Days 2022 19
Audi Driving Days 2022 19

Biorąc pod uwagę, że w każdym z nas ciągle jest trochę dziecka, to taki dzień z nowymi Audi był bardzo fajną odskocznią o szarej codzienności. A RS3? Co generację coraz lepsze, więc może czas przestawić się na czteronapędowe hot-hatche? Będziemy się rozglądać!

Konrad Stopa

Galeria Audi Driving Days 2022

Exit mobile version