Wczoraj motoryzacyjny świat obiegła informacja, że Audi A6 Sportback e-tron stał się najbardziej aerodynamicznym samochodem w historii marki z Ingolstadt oraz grupy VW. Dzięki precyzyjnej pracy nad detalami udało się uzyskać współczynnik oporu powietrza (Cx) wynoszący zaledwie 0,21. Poznajmy szczegóły, o których opowiadali eksperci odpowiedzialni za aerodynamikę.
Jak wspomina Andreas Lauterbach, czyli jeden z ojców tego sukcesu,jako priorytet w tworzeniu modelu A6 stawiano wydajność i zasięg, a dotarcie do tak niskich wartości przekroczyło ich najśmielsze oczekiwania. Dzięki współpracy działu projektowania z działem odpowiadającym za aerodynamikę, udało się uzyskać kompromis, który na zawsze zapisze się w historii marki. Około 2800 symulacji i ogromna liczba godzin spędzonych w tunelu aerodynamicznym wskazywały kolejne miejsca, w których można było coś poprawić. I tak na przykład kurtyny powietrzne, znajdujące się z przodu auta, z każdą próbą zmieniały swoje miejsce położenia milimetr po milimetrze, aż ekspertom udało się dojść do perfekcji, zapewniając jak najlepszy przepływ powietrza.
Wersja Avant również nie odstaje pod tym względem ze współczynnikiem oporu powietrza wynoszącym 0,24. Boczne krawędzie tylnej części auta zostały zaprojektowane tak, aby zapewnić możliwie najbardziej precyzyjny przepływ powietrza. Dzięki samym ramkom aerodynamicznym udało się zmniejszyć współczynnik oporu powietrza o 0,008, co przekłada się na dodatkowe osiem kilometrów zasięgu. To znacząca korzyść wynikająca z jednego, drobnego detalu konstrukcyjnego.
Każdy detal ma znaczenie i nie inaczej było w tym przypadku. Każdy centymetr podłogi musiał zostać przeprojektowany, zyskując tym samym kolejne tysięczne współczynnika Cx. Dodawanie łuków, listew usztywniających, zmiany kątów krawędzi w krytycznych punktach, rysowanie na nowo tylnego dyfuzora – ciężka praca dała efekty. Dopełnieniem tego aerodynamicznego dzieła, jakim jest Audi A6 e-tron są jego koła. Felgi zostały zaprojektowane specjalnie pod ten samochód i łączą w sobie zarówno funkcjonalność, jak i elegancki wygląd.
Audi A6 e-tron staje się tym samym najbardziej aerodynamicznych Audi w historii. Wyprzedził tym samym takie kamienie milowe jak NSU Ro80 (Cx 0,35), model 100 (0,30) czy model 80 (0,29). Teraz piszą nowy rozdział, dążąc do zwiększenia efektywności, ale również poprawy zasięgu, co jest kluczowe dla pojazdów elektrycznych.
Kacper Mazur
fot. Audi