Test: Askoll NGS3 – powiew świeżości

Nowa seria skuterów Askoll NGS pojawiła się w sprzedaży w połowie lipca 2020 roku. Udało mi się go przetestować.

Wcześniej Askoll miał w swojej ofercie jedynie skutery z serii eS oraz eS EVOlution. Obydwie serie skuterów zostały w naszej redakcji dokładnie przetestowane. Jako że seria NGS nie różni się od nich znacznie, zapraszam do poprzednich testów:

Test: Askoll eS3 EVOlution – sportowy skuter elektryczny
Test skuterów elektrycznych: Askoll ES1 dla niej i ES2 dla niego
Test: Askoll eS3 – ekonomicznie i ekologicznie

A w tym omówię tylko różnice pomiędzy serią NGS a eS i dodam swoje przemyślenia na temat tego, co bym zmienił.

Askoll NGS3 12 1024x678

Zacznę od najważniejszej, czyli od napędu.

Na pierwszy rzut oka wydawać by się mogło, że NGS3 nie różni się pod względem układu napędowego od eS3 EVOlution czy eS3. Wszystkie te modele mają silnik o mocy 3000 W, moment obrotowy 130 Nm i prędkość maksymalną 66 km/h. Nic bardziej mylnego. Co prawda osiągi pozostały niezmienione, ale producent zdecydował się na ulepszenie przeniesienia napędu na koła, dzięki czemu stał się on cichszy i przyjemniejszy w odbiorze. Zmiana ta jest odczuwana bardzo wyraźnie. Przy poprzednich testach bardzo narzekałem na głośność układu napędowego (nie bez powodu), więc odczułem to bardzo i oceniam ją bardzo na plus. Modernizacji uległy paski napędowe oraz koła zębate.

Pozostałe części pozostały bez znaczących zmian. Mamy więc 2 baterie o łącznej pojemności 2900 Wh, na których przejedziemy maksymalnie 96 kilometrów. Za układ hamulcowy odpowiadają hamulce tarczowe – 220 mm z przodu i 190 mm z tyłu. Oświetlenie przednie w przypadku NGS3 to reflektor LED. NGS2 oraz NGS1, tak jak w przypadku starszych modeli, wyposażone zostały w światła halogenowe.

Askoll NGS3 11 1024x678

Askoll NGS zyskał również nowy wygląd

Serie eS i eS EVOlution wyglądały praktycznie tak samo. Askoll NGS zyskał z kolei zupełnie inny wygląd, który przypadł mi do gustu dużo bardziej od swoich poprzedników. eS i eS EVOlution były dla mnie z wyglądu neutralne. NGS jest z wyglądu dużo bardziej masywny, chociaż sama masa własna skutera w przypadku wersji NGS3 wzrosła względem eS3 zaledwie o 4 kg – do 74 kg. Cała konstrukcja została mocniej zabudowana, przez co skuter stwarza wrażenie dużo bardziej solidnego i wytrzymałego, a przy okazji, jakby to określić, “poważnego”. eS i eS EVOlution na pierwszy rzut oka wyglądały trochę jak zabawki.

Askoll NGS3 6 1024x678

Akcesoria

Zmiany znajdziemy również w liście kompatybilnych ze skuterem dodatków. Do Askolla NGS dokupić możemy: dużą owiewkę, kufer o pojemności 30 litrów, kufer o pojemności 37 litrów, przedni schowek na rękawiczki oraz szybką ładowarkę. Ta ostatnia pozwala zredukować czas ładowania o około 20%. Pierwsze modele Askolla mogły zostać doposażone dodatkowo w małą owiewkę, NGS już nie.

Askoll NGS3 5 1024x678

Szybka kalkulacja

Pozwolę sobie posłużyć się moją poprzednimi kalkulacjami, zaktualizuję w nich tylko dane.

Oprócz ekologicznego podejścia do życia chęć zakupu pojazdu elektrycznego może być dyktowana oszczędnością długoterminową. Policzmy to.

Dla uproszczenia założę, że Askoll NGS3 przejedzie na pełnym naładowaniu (2900 Wh) 100 kilometrów, czyli naciągnę wynik o 4 kilometry. W przypadku skutera spalinowego zakładam spalanie na poziomie 3 litrów na każde 100 przejechanych kilometrów. Przyjmuje cenę 0,62 zł brutto za 1 kWh oraz 4,40 zł brutto za litr 95.

Cena przejechania 100 kilometrów:

2,9 * 0,55 zł= 1,80 zł
3 * 4,40 zł = 13,20 zł

Różnica jest ponad 7-mio krotna.

Zakładając, że dziennie przejeżdżamy skuterem średnio 50 kilometrów przez 25 dni w miesiącu (czyli łącznie 1250 kilometrów miesięcznie) za prąd zapłacimy 22,50 zł zaś za benzynę 165 zł.

Jeżeli zdecydujemy się wykorzystać skuter elektryczny do dostarczania jedzenia, a nasz dostawca będzie przejeżdżał średnio 15 000 kilometrów rocznie, na paliwo wydamy 150 * 13,20 zł = 1980 zł zaś na energię elektryczną 150 * 1,80 zł = 270 zł. 1710 zł różnicy. A to nie wszystko, ponieważ znacznie zmniejszą się również ceny przeglądów – brak konieczności wymiany oleju, świec zapłonowych, filtra powietrza czy płynu chłodniczego w przypadku skuterów chłodzonych cieczą.

Askoll NGS3 4 1024x678

Czego mi brakuje?

Niezmiennie brakuje mi możliwości jednoczesnego ładowania dwóch baterii w domu przy pomocy jednej ładowarki. Mam nadzieję, że przy następnych zmianach zostanie dodana taka możliwość. Oprócz tego, ciągle doskwierał mi brak bocznej stopki, która ułatwiłaby chwilowe odstawienie skutera. Takie rozwiązanie pojawiło się na razie tylko w skuterach Askoll eSpro, przeznaczonych dla dostawców i jestem pewien, że bardzo ułatwia im życie.

Askoll NGS3 8 1024x678

Ceny

Cena Askolla NGS3 to 18 990 zł. Za Askolla NGS1 przyjdzie nam zapłacić 10 990 zł, z kolei za NGS2 16 590 zł. Ciekawostką jest fakt, że cena Askolla eS3 i eS3 EVOlutien spadła. Kosztują one obecnie kolejno 15 990 i 17 990 zł. To rzadko spotykana sytuacja na rynku motoryzacyjnym w obecnych czasach – zazwyczaj ceny idą znacznie w górę.

Askoll NGS3 13 1024x678

Podsumowując

Askoll rozwija swoje skutery w bardzo dobrą stronę. Z roku na rok rośnie również akceptacja pojazdów elektrycznych w naszym społeczeństwie. Myślę, że jest to dobry moment na dalszy rozwój. Na ulicach z dnia na dzień pojawia się coraz więcej takich pojazdów nie tylko w usługach carsharingu, ale i w rękach prywatnych.

Arek Jurczewski

Askoll NGS3

Ocena Askoll NGS3

Silnik:%name (7 / 10)
Przyspieszenie:%name (7 / 10)
Wygląd:%name (8 / 10)
Jazda:%name (7 / 10)
Zawieszenie:%name (8 / 10)
Komfort:%name (7 / 10)
Cena/jakość:%name (7 / 10)
Ogółem:%name (73/100)

Galeria zdjęć Askoll NGS3

Dane techniczne Askoll NGS3

Homologacja/uprawnienia: L3e-A1
Ilość miejsc: 2
Moc silnika: 3000 W
Moment obrotowy: 130 Nm
Prędkość maksymalna: 66 km/h
Ilość baterii: 2
Pojemność baterii: 2900 Wh
Zasięg w trybie eko: 96 km
Zasięg w trybie power: 68 km
Hamulec przód: tarczowy 220 mm
Hamulec tył: tarczowy 190 mm
System CBS: tak
Reflektor przód: LED
Masa własna: 74 kg

Dyskusja

komentarzy

Arek Jurczewski

W samochodzie spędza znaczną część swojego życia. Lubi przejażdżki bez większego celu, byle jechać. Ma fioła na punkcie jednego z rodzimych zespołów muzycznych, dlatego przemierzanie kraju wzdłuż i wszerz siedząc za kierownicą nie jest mu obce. Na co dzień jeździ Saabem, który jest niewiele młodszy od niego. W wolnych chwilach lubi samemu pogrzebać przy samochodzie, z różnym skutkiem. Najnowszy cel motoryzacyjny? Zakup auta, doprowadzenie do znośnego stanu, poznanie na wylot i wyruszenie na następną edycję Złombola. Zawodowo związany z informatyką.