Tylko czy na pewno taki sportowy? Miałem okazję się o tym przekonać łapiąc przy okazji ostatnie promienie słońca. Przy okazji udało mi się też trochę zmoknąć.
Askollem eS3 miałem okazję jeździć w zeszłym roku. Kiedy dostałem propozycję przetestowania jego sportowej odmiany Askoll eS3 EVOlution nie pozostało mi nic innego jak tylko się zgodzić.
Tylko czy „sportowa odmiana” to dobre określenie?
Według mnie nie. Odpowiednim nazewnictwem byłaby „odmiana usportowiona”. Askoll eS3 EVOlution nie oferuje większych osiągów. Zmieniły się za to detale odnośnie wyglądu, układu hamulcowego i oczywiście cena. Ta ostatnia na szczęście zwiększyła się w granicach rozsądku.
Zmiany w stosunku do wersji standardowej
Po pierwsze wygląd
Askoll eS3 EVOlution dostępny jest tylko w kolorze srebrnym z czarnymi obręczami kół. Dodatkowo posiada żółte akcenty oraz standardowo zamontowaną przyciemnianą owiewkę. Żółte akcenty pozwalają na łatwe odróżnienie go od modelu eS2 EVOlution, który posiada akcenty w kolorze niebieskim.
Po drugie kanapa
Askoll eS3 EVOlution został wyposażony w dłuższą kanapę, która w końcu czyni go dwuosobowym skuterem elektrycznym z pełnego zdarzenia. Askoll eS3 w podstawowej wersji co prawda posiadał już dwuosobową kanapę, ale była ona dość mała. W dwie osoby podróżowało się na niej niezbyt wygodnie. W wersji EVOlution jest zdecydowanie lepiej. Bez większych problemów dałem radę przejechać pół miasta z kolegą siedzącym za moimi plecami.
Po trzecie zegary
Askoll eS3 EVOlution posiada również nowe zegary. Do tej pory w skuterze elektrycznym montowane były zegary analogowe. W nowym modelu analogowy panel zastąpiony został wyświetlaczem ciekłokrystalicznym, na którym znajdziemy najpotrzebniejsze informacje dotyczące jazdy.
Po czwarte moduł bluetooth
Askoll eS3 EVOlution wyposażony został w moduł bluetooth, który komunikując się ze smartfonem wysyła użytkownikowi dane o pojeździe oraz wyświetla je w dedykowanej aplikacji Askoll Smart Drive dostępnej w sklepie Google Play oraz App Store. Aplikacja pozwala między innymi na sprawdzenie stopnia naładowania pojazdu, pokazuje szacowany zasięg w każdym trybie jazdy, pokazuje ile CO2 zaoszczędziliśmy dzięki poruszaniu się skuterem elektrycznym, sprawdzenie tras po jakich się poruszaliśmy wraz z wykresem prędkości, wykresem mocy, wykresem wysokości i trybem podróży. Oprócz tego posiada zakładkę serwisową z najczęściej zadawanymi pytaniami, listą serwisów, instrukcją obsługi oraz z wykazem alarmów i błędów.
Po piąte układ hamulcowy
Standardowe wersje skuterów elektrycznych Askoll wyposażone są w hamulec tarczowy o średnicy 190 mm z przodu oraz w hamulec bębnowy o średnicy 140 mm zamontowany z tyłu. Wersje z linii modelowej EVOlution wyposażone zostały w hamulce tarczowe. Z przodu o średnicy 220 mm a z tyłu o średnicy 190 mm. Znacznie wpływa to na bezpieczeństwo jazdy czyniąc układ hamulcowy wydajniejszym.
Po szóste cena
Cena Askolla eS3 EVOlution to 18 990 zł. Za standardowego Askolla eS3 trzeba zapłacić 16 990 zł. Oznacza to wzrost ceny o równe 2 000 zł. Z jednej strony to tylko dwa tysiące. Z drugiej strony lista zmian, które w rzeczywistości są na plus, to tak naprawdę lepsze hamulce oraz większa kanapa i domyślna owiewka. Pozostałe rzeczy to tak naprawdę bajery, które nie wnoszą nic istotnego. Aplikacja to fajny bajer dla gadżeciarzy, ale mało kto (o ile w ogóle ktokolwiek) będzie z niej korzystał namiętnie i regularnie.
Cała reszta pozostała bez zmian
No dobra, oprócz wagi. Ta ze względu na zmiany techniczne urosła o 4 kilogramy. W dalszym ciągu jest to jednak lekki skuter (74 kg) z bardzo wąskimi kołami, którym bezproblemowo przeciśniemy się pomiędzy samochodami w miejskich korkach, a manewrowanie nie sprawi nam najmniejszych problemów. Z postawieniem go na podstawce da sobie również radę drobna osoba, co w przypadku skuterów ważących grubo ponad 100 kg nie jest takie oczywiste. Bardzo dobrze z nierównościami radzi sobie również amortyzacja skutera.
Zasięg skutera Askoll eS3 EVOlution oraz jego osiągi również pozostały bez zmian. Mamy do dyspozycji silnik elektryczny o mocy 3000 W, którego moment obrotowy wynosi 130 Nm. Zasięg maksymalny w trybie ekonomicznym wynosi 96 kilometrów.
Również baterie pozostały bez zmian. W dalszym ciągu mamy do dyspozycji dwie walizki, które ładowane są równolegle w momencie podpięcia ładowarki do skutera. Można je również zabrać do domu i tam ładować pojedynczo. Duży minus, że producent w dalszym ciągu nie zrobił nic w kierunku umożliwienia ładowania dwóch baterii jednocześnie w domu. No, oprócz umożliwienia zakupu drugiej ładowarki oczywiście. Przy pojedynczym ładowaniu baterii należy pamiętać o tym, żeby naładować je do podobnych wartości. W przypadku zbyt dużej rozbieżności naładowania (od 20%) skuter do momentu zrównania się poziomów naładowania nie działa z pełną mocą. Raz się na tym niestety przejechałem. Droga do pracy bardzo się dłużyła, a ja już się bałem, że coś się popsuło.
Szybka kalkulacja
Pozwolę sobie posłużyć się moją poprzednią kalkulacją dotyczącą skutera Askoll eS3. Zaktualizują tylko dane.
Oprócz ekologicznego podejścia do życia, chęć zakupu pojazdu elektrycznego może być dyktowana oszczędnością długoterminową. Policzmy to.
Dla uproszczenia założę, że Askoll eS3 EVOlution przejedzie na pełnym naładowaniu (2900 Wh) 100 kilometrów, czyli naciągnę wynik o 4 kilometry. W przypadku skutera spalinowego zakładam spalanie na poziomie 3 litrów na każde 100 przejechanych kilometrów. Przyjmuje cenę 0,55 zł brutto za 1 kWh oraz 5,00 zł brutto za litr 95.
Cena przejechania 100 kilometrów:
2,9 * 0,55 zł= 1,60 zł
3 * 5,0 zł = 15,00 zł
Różnica jest ponad 9-cio krotna.
Zakładając, że dziennie przejeżdżamy skuterem średnio 50 kilometrów przez 25 dni w miesiącu (czyli łącznie 1250 kilometrów miesięcznie) za prąd zapłacimy 20 zł zaś za benzynę 187,50 zł.
Jeżeli zdecydujemy się wykorzystać skuter elektryczny do dostarczania jedzenia, a nasz dostawca będzie przejeżdżał średnio 15 000 kilometrów rocznie na paliwo wydamy 150 * 15,00 zł = 2250 zł zaś na energię elektryczną 150 * 1,60 zł = 240 zł. 2010 zł różnicy. A to nie wszystko, ponieważ znacznie zmniejszą się również ceny przeglądów – brak konieczności wymiany oleju, świec zapłonowych, filtra powietrza czy płynu chłodniczego w przypadku skuterów chłodzonych cieczą.
Podsumowując
Podczas poprzedniego testu na koniec ponarzekałem. Brakowało mi małej nóżki do postawienia skutera na chwilę, gniazda USB obok gniazda 12V oraz miejsca do schowania torby/plecaka podczas jazdy. Do braku nóżki się przyzwyczaiłem, brak kufra rozwiązał zamontowany w testowanym egzemplarzu opcjonalny kufer, ale szczerze mówiąc przywykłem do jeżdżenia z plecakiem na plecach i często nawet go tam nie chowałem. Gniazda USB jednak w dalszym ciągu mi brakowało. Chętnie wrzuciłbym telefon na czas jazdy do schowka i pozwolił mu się ładować bez kombinowania z przejściówkami.
Po drugim spotkaniu ze skuterem Askoll utwierdzam się w przekonaniu, że jest to idealny środek transportu dla mieszkańca dużego miasta takiego jak Warszawa, który jest gotów na wprowadzenie zmian w swoim codziennym życiu. Przesiadając się na skuter Askoll, każdego dnia zyska mnóstwo cennego czasu, który dotychczas tracił w korkach lub na poszukiwanie miejsca do parkowania.
Jest jednak coś jeszcze. Taki użytkownik skutera to dla miasta istny skarb. Nie dość, że samochód zostawia w domu, to po drodze do pracy nie emituje szkodliwych substancji ani hałasu, czyniąc przestrzeń miejską przyjaźniejszym miejscem do życia. Gdyby tylko takich świadomych obywateli było więcej, mielibyśmy w mieście czystsze powietrze, mniejsze korki, a na parkingach więcej wolnych miejsc do parkowania.
Żeby taka rzeczywistość stała się faktem, brakuje tylko jednego – zachęty finansowej. Prace legislacyjne w tym zakresie są nareszcie na ukończeniu i jak tylko wejdą w życie, to na skuter Askoll eS3 Evolution – przy uwzględnieniu 30% dofinansowania na zakup elektrycznego jednośladu (maks. 5 tys. zł) – trzeba będzie ostatecznie wydać 13.990 zł. To mniej niż za spalinową Hondę SH125i.
Tekst: Arek Jurczewski
Zdjęcia: Mateusz Łukasik
Askoll eS3 EVOlution
Ocena Askoll eS3 EVOlution
Silnik: | [usr 7] |
Przyspieszenie: | [usr 7] |
Wygląd: | [usr 6] |
Jazda: | [usr 7] |
Zawieszenie: | [usr 8] |
Komfort: | [usr 7] |
Cena/jakość: | [usr 7] |
Ogółem: | [usr 7.0 text=”false” img=”06_red.png”] (70/100) |
Galeria zdjęć Askoll eS3 EVOlution
Dane techniczne Askoll eS3 EVOlution
Dane techniczne:
Homologacja/uprawnienia: L3e-A1
Ilość miejsc: 2
Moc silnika: 3000 W
Moment obrotowy: 130 Nm
Prędkość maksymalna: 66 km/h
Ilość baterii: 2
Pojemność baterii: 2900 Wh
Zasięg w trybie eko: 96 km
Zasięg w trybie power: 68 km
Hamulec przód: tarczowy 220 mm
Hamulec tył: tarczowy 190 mm
System CBS: tak
Reflektor przód: LED
Masa własna: 74 kg