• Newsy
    • Wideo
  • Testy
    • Nowe
    • Używane
    • Użytkowe
    • Dwa koła
  • Historie
    • Fascynacje
    • Znalezione
    • Wypad
  • Tech
  • Porady
MotoPodPrad.pl
No Result
View All Result
  • Newsy
    • Wideo
  • Testy
    • Nowe
    • Używane
    • Użytkowe
    • Dwa koła
  • Historie
    • Fascynacje
    • Znalezione
    • Wypad
  • Tech
  • Porady
MotoPodPrad.pl
No Result
View All Result
MotoPodPrad.pl
No Result
View All Result

ABC rozrządu w silniku samochodowym

Redakcja Motopodprad Autor Redakcja Motopodprad
21/02/2018
w Porady
0
2006 Volkswagen R32 silnik 1920x1440 1962

2006 Volkswagen R32 silnik 1920x1440 1962

144
SHARES
1.3k
VIEWS
Share on FacebookShare on Twitter

Co to jest rozrząd i jaka jest jego zasada działania? Jak dbać o rozrząd i kiedy go wymieniać?

Warto przeczytać

Złomowanie katalizatorów Volkswagen

Zakładam na zimę opony Nokian Snowproof 2

OFF ROAD – gdzie jeździć?

Rozrząd w silnikach spalinowych jest jednym z jego najważniejszych komponentów. To dzięki niemu tak skomplikowana konstrukcja składająca się z kilkudziesięciu kluczowych części może działać prawidłowo. Bez rozrządu tradycyjny silnik to tylko zbieranina części. Zestaw kół zębatych, wałków i zaworów spiętych precyzyjnie paskiem lub łańcuchem steruje dopływem powietrza i odpływem spalin z komory spalania, wprowadzając w te części porządek i harmonię, dzięki której silnik porusza pojazd.

ADVERTISEMENT

We współczesnych silnikach samochodowych można wyróżnić zasadniczo 3 rodzaje rozrządów w zależności od umiejscowienia wałka rozrządu: OHV (wałek rozrządu w bloku silnika, popychacze zaworowe), OHC (wałek rozrządu w głowicy) oraz DOHC (dwa wałki rozrządu w głowicy).

Silniki w układzie OHV już trudno spotkać w samochodach, gdyż jest to starsza technologia, ale taki napęd ma na przykład w miarę nowożytna Skoda Felicia 1.3. Pozostałe dwa rodzaje występują powszechnie. Ze względu na coraz bardziej wymagające normy emisji spalin producenci poszukują innych, bardziej precyzyjnych rozwiązań sterowania rozrządem w silnikach, pozwalających obniżyć spalanie. Efektem tych wysiłków jest m.in technologia Multiair w silnikach grupy Fiat-Chrysler Automobiles. W tych jednostkach zawory ssące wpuszczające powietrze do komory spalania sterowane są elektrohydraulicznie, a zawory wydechowe przy pomocy tradycyjnego wałka w głowicy. Rozwinięciem tego pomysłu zajęli się Szwedzi z Koenigsegga, którzy pracują nad silnikiem, w którym wszystkie zawory będą sterowane elektrohydraulicznie.

Rozrządy można też podzielić ze względu na rodzaj napędu: pasek lub łańcuch. Większość silników nowej generacji ma paski rozrządu, ale w starszych konstrukcjach stosowało się trwalsze łańcuchy. W obiegowej opinii są one bezobsługowe, ale to powtarzana od lat bzdura pochodząca z czasów, gdy samochody po 200 tys. km nadawały się do generalnego remontu. Prawdą jest, że łańcuchy wytrzymują większe przebiegi, ale także się zużywają i w pewnym momencie wymagają wymiany ze względu na nadmierne rozciągnięcie. Łańcuchy zostały prawie całkowicie wyparte przez zbrojone, gumowe paski rozrządu. Pracują one ciszej i  wytrzymują wzrastające w nowoczesnych silnikach obciążenia. Co prawda częściej wymagają obsługi, ale wymiana jest tańsza niż w przypadku łańcucha.

Kiedy należy wymieniać rozrząd? Jest to jeden z tych komponentów, które należy bezwzględnie wymieniać zgodnie z zaleceniami producenta co określoną ilość kilometrów (w zależności od firmy od 70 do 120 tys. km). Wszystko jest jasne, gdy auto jest serwisowane regularnie i ma udokumentowaną historię. W przypadku kupna auta używanego o niewiadomej historii warto profilaktycznie wymienić rozrząd, bo jego zaniedbanie grozi poważnymi konsekwencjami. Należy do nich ryzyko przeskoczenia lub zerwania napędu rozrządu, co prowadzi do wewnętrznej dewastacji układu tłokowo-korbowego. Po takim incydencie silnik nadaje się do wymiany lub generalnego remontu, a to koszt od kilku do kilkunastu tysięcy zł. Wyjątkiem są silniki bezkolizyjne, w których zerwanie napędu rozrządu nie powoduje spotkania się tłoków z zaworami. Wtedy usunięcie usterki będzie łatwiejsze, ale to i tak niebagatelne koszty.

Ocena stanu rozrządu może stanowić problem dla przeciętnego użytkownika, bo często mikrouszkodzenia paska rozrządu są ledwo dostrzegalne. Łatwiej usłyszeć zużycie rolek napinających, których łożyska zaczynają wyraźnie piszczeć. W przypadku łańcucha wprawny fachowiec powinien słyszeć jego głośną pracę (klekotanie) wynikające z rozciągnięcia łańcucha. Wymiana rozrządu to nie tylko napęd, ale także osprzęt, w tym napinacze i często pomijana pompa wody. Zwykle rozrządy są sprzedawane w kompletach kompatybilnych z danym modelem samochodu i silnika.

Rozrząd to jedna z tych rzeczy, na których nie warto oszczędzać – produkty renomowanych producentów warte są swojej ceny. Wybierając markowy produkt mamy pewność, że silnik wytrzyma zalecany interwał kilometrów przed następną wymianą. Wymianę warto dobrze udokumentować – rachunek za części i faktura z warsztatu oraz naklejka pod maską z zapisanym przebiegiem będą zaletą auta przy ewentualnej odsprzedaży.

Regularne wymiany i kontrolowanie stanu rozrządu w silniku zmniejsza ryzyko jego poważnej awarii. Obok magistrali olejowej są to najważniejsze komponenty silnika, których wymiana jest rutynowa. Przez to jest na rynku mnóstwo części zamiennych w szerokim zakresie cenowym, zarówno w sklepach, jak i na portalach aukcyjnych.

Tagi: allegrokiedy wymienić rozrządpasek rozrząduporadyrozrząd
Poprzedni post

Duży SEAT będzie się nazywał Tarraco

Następny post

PSA w natarciu – Berlingo, Combo Life, a może… Rifter?

Redakcja Motopodprad

Redakcja Motopodprad

Podobne artykuły

katalizator 2

Złomowanie katalizatorów Volkswagen

Autor Redakcja Motopodprad
07/12/2023
0

Katalizatory odgrywają kluczową rolę w redukcji szkodliwych substancji emitowanych przez pojazdy, jednak w kontekście Volkswagena (https://autocatalystmarket.com/pl/pl/products/volkswagen) warto poznać różne typy...

Zakladam Nokian Snowproof 2 2

Zakładam na zimę opony Nokian Snowproof 2

Autor Konrad Stopa
01/12/2023
0

Może 1 grudnia to niezbyt rozsądna data na wymianę opon zimowych, ale ważne, żeby zrobić to przed większymi przymrozkami. W...

off road

OFF ROAD – gdzie jeździć?

Autor Redakcja Motopodprad
30/11/2023
0

Przejażdżki typu OFF ROAD to nie tylko ekscytująca rozrywka, ale również sposób na połączenie kilku pasji. Pozwala on szkolić umiejętności...

Panamera Turbo S 95 (20)

Radio w samochodzie – ile kosztuje podatek na 2024?

Autor Konrad Stopa
21/11/2023
0

Może nie wszyscy zdają sobie sprawę, ale abonament radiowo-telewizyjny obowiązuje również kierowców. Ile będzie kosztować podatek za radio w aucie...

Następny post
peugeot rifter

PSA w natarciu - Berlingo, Combo Life, a może... Rifter?

Nieprzerwanie od 2012 roku piszemy o naszej największej pasji, jaką jest motoryzacja. Testy, opinie, aktualności, używane, zdjęcia – to wszystko i jeszcze więcej znajdziesz na motopodprad.pl

Kategorie

  • Newsy
  • Testy
  • Historie
  • Tech
  • Porady

MotoPodPrad.pl

  • Strona główna
  • Współpraca
  • Regulamin i dane kontaktowe
  • opony zimowe

© 2023 MotoPodPrad.pl & Jurczewski.net

No Result
View All Result
  • Newsy
    • Wideo
  • Testy
    • Nowe
    • Używane
    • Użytkowe
    • Dwa koła
  • Historie
    • Fascynacje
    • Znalezione
    • Wypad
  • Tech
  • Porady

© 2022 MotoPodPrad.pl & Jurczewski.NET

Go to mobile version