7 rzeczy, które przekonają Cię do skutera elektrycznego

Zastanawiacie się pewnie, czy i jakie są zalety przesiadki na elektryczny jednoślad? Jak to mówią – wszystko zależy od punktu siedzenia. Racjonalnie patrząc jest ich nawet kilka, zwłaszcza w większym mieście. Pozwólcie, że je wypunktuję.

Krótszy czasu dojazdu

Oczywista zaleta jednośladów jest taka, że dzięki mniejszym rozmiarom można ominąć stojące lub wolno jadące w korku samochody. Wprawdzie manewrowanie skuterem między samochodami wymaga pewnych umiejętności, ale jest zgodne z prawem. Elektryk ma jeszcze jedną zaletę, której spalinowe pojazdy, nawet te dwukołowe nie przeskoczą. Ale o tym niżej.

20190805 162915 HDR 1024x784 7 rzeczy, które przekonają Cię do skutera elektrycznego

Jazda buspasami

W wielu polskich miastach pojazdy elektryczne, a wśród nich skutery Askoll, posiadają specjalne przywileje. W Krakowie chociażby jest to możliwość jazdy buspasami, które ułatwiają  omijanie bardziej zatłoczonych pasów, a przy tym podnoszą komfort i bezpieczeństwo jazdy jednośladem.

Strefy ograniczonego ruchu

Wiele centrów miast jest wyłączonych z ruchu samochodowego. Dzięki małemu odsetkowi elektryków w ogólnej liczbie pojazdów, włodarze miast często pozwalają takim pojazdom na wjazd w te rejony. Często są to bardzo atrakcyjne miejsca, w które trudno dojechać nawet taksówką. W Krakowie jest to na przykład Kazimierz, gdzie utworzono Strefę Czystego Transportu, a w Łodzi piesza część ulicy Piotrkowskiej.

7 rzeczy do skutera 1 1024x797 7 rzeczy, które przekonają Cię do skutera elektrycznego

Parkowanie

Najnowsze badania pokazują, że mieszkańcy dużych miast nawet kilkadziesiąt minut dziennie marnują na szukanie miejsca do parkowania. Jeżdżąc jednośladem na co dzień, problem z parkowaniem praktycznie nie istnieje – skuter można zostawić na skraju chodnika lub na zwykłym parkingu w taki sposób, aby nie zabierać miejsca samochodom.

Warto pamiętać, że w wielu miastach parkowanie elektryków w strefach płatnego parkowania jest całkowicie darmowe – wystarczy tylko nakleić na pojazd specjalną naklejkę „EE”. Dziennie możemy w ten sposób zaoszczędzić nierzadko nawet 10 zł.

Oszczędność na paliwie

O jednej wspomniałem powyżej, ale głównie chodzi jednak o koszt każdego przejechanego kilometra. W zależności od wybranego skutera, na pełnym ładowaniu możemy przejechać nawet 96 kilometrów (Askoll eS3). Ładowanie jednej baterii trwa około 3-4 h ze zwykłego gniazdka.

Przyjmując przeciętny przebieg dzienny 10 km, koszt ładowania to zaledwie 5 zł brutto na miesiąc. Paliwo do przejechania takiego samego dystansu skuterem spalinowym kosztuje 30 zł brutto (3l na 100 km), a małych samochodem 70 zł (7l na 100 km)! Robi wrażenie?

Baterie 2 1024x682 7 rzeczy, które przekonają Cię do skutera elektrycznego

Tańsze użytkowanie

Warto dodać, że również koszty serwisu są o wiele niższe, ponieważ w silniku elektrycznym nie wymieniamy oleju, filtra oleju ani filtra powietrza. Koszty ograniczają się w zasadzie do wymiany płynu i klocków hamulcowych. W skuterach firmy Askoll, co 12 tys. km należy też sprawdzić stan paska napędowego i w razie zużycia go wymienić (koszt ok. 190 zł).

Mniej zapłacimy także za ubezpieczenie (obowiązkowe OC – 80 złotych, pełny pakiet z autocasco – 500 zł rocznie) – wielokrotnie taniej niż np. za drugie auto w rodzinie.

Niektórzy producenci jednośladów, stosują podobne zachęty finansowe jak koncerny samochodowe, np. w postaci rat 0% lub dofinansowanych leasingów z wysokim wykupem. Posiadanie skutera może kosztować nas miesięcznie ok. 190 zł, nawet przy niskim wkładzie własnym 10% (Askoll).

Askoll eS1 10 1024x768 7 rzeczy, które przekonają Cię do skutera elektrycznego

Ekologiczne trendy

To wartość dodana, aczkolwiek współczesny i świadomy konsument naszej planety zwraca uwagę na to, jak żyje. Segregacja śmieci, wycofywanie materiałów niebiodegradowalnych, czy porzucanie pojazdów spalinowych to nie tylko trendy, ale przede wszystkim troska i odpowiedź na rzeczywiste potrzeby przyszłych pokoleń.

Najlepszym przykładem niech będzie porównanie emisji CO2 skutera spalinowego do elektrycznego odpowiednika – 7,2 g/km vs. 72 g/km – czyli dziesięciokrotnie mniej zaszkodzimy naszej planecie (i nam samym), przesiadając się na elektryczny skuter.

7 rzeczy do skutera 4 1024x784 7 rzeczy, które przekonają Cię do skutera elektrycznego

Podsumowanie

Nie ulega wątpliwości, że przesiadka na skuter lub jakiekolwiek inne „dwa kółka” wymaga kilku wyrzeczeń, jak np. obowiązek jazdy w kasku lub posiadania dodatkowej pary rękawiczek, a także znacznie zmniejsza możliwości bagażowe, ale wydaje się, że opisane wyżej korzyści niemal z miejsca przewyższają te niedogodności.

Przy wyborze odpowiedniego pojazdu, warto przyjrzeć się jednośladom marki Askoll. Firma pojazdy zaprojektowała od podstaw jako elektryki, dzięki czemu są ultralekkie i nie posiadają zbędnych elementów, ich konstrukcję podporządkowano bowiem względom praktycznym i ekonomicznym.

Askoll eS2 6 1024x782 7 rzeczy, które przekonają Cię do skutera elektrycznego

Wysoka jakość wykonania i dobre spasowanie części dają rękojmię na wieloletnie użytkowanie bez zmartwień. Proces produkcyjny w całości realizowany jest w zakładach firmy we Włoszech (o czym pisaliśmy tutaj), co ułatwia ścisłą kontrolę jakości i gwarantuje dobrą dostępność części zamiennych. I chociaż te dodatkowe zalety zostały przez producenta odpowiednio wycenione, to z pewnością zostaną docenione po pewnym czasie eksploatacji.

Konrad Stopa

Dyskusja

komentarzy

Konrad Stopa

Konrad Stopa

Motopasjonat z krwi i kości, który pisze o samochodach z wielką przyjemnością czekając na komentarze, nawet te uszczypliwe. Od małego poznawał auta na ulicy po dźwięku silnika i już wtedy marzył, by zmieniać "cztery kółka" jak rękawiczki - dzięki Motopodprad.pl to się spełnia! Tego zapaleńca znajdziecie też na Instagramie - @stopao
Follow Me: