Zastanawiacie się pewnie, czy i jakie są zalety przesiadki na elektryczny jednoślad? Jak to mówią – wszystko zależy od punktu siedzenia. Racjonalnie patrząc jest ich nawet kilka, zwłaszcza w większym mieście. Pozwólcie, że je wypunktuję.
Krótszy czasu dojazdu
Oczywista zaleta jednośladów jest taka, że dzięki mniejszym rozmiarom można ominąć stojące lub wolno jadące w korku samochody. Wprawdzie manewrowanie skuterem między samochodami wymaga pewnych umiejętności, ale jest zgodne z prawem. Elektryk ma jeszcze jedną zaletę, której spalinowe pojazdy, nawet te dwukołowe nie przeskoczą. Ale o tym niżej.
Jazda buspasami
W wielu polskich miastach pojazdy elektryczne, a wśród nich skutery Askoll, posiadają specjalne przywileje. W Krakowie chociażby jest to możliwość jazdy buspasami, które ułatwiają omijanie bardziej zatłoczonych pasów, a przy tym podnoszą komfort i bezpieczeństwo jazdy jednośladem.
Strefy ograniczonego ruchu
Wiele centrów miast jest wyłączonych z ruchu samochodowego. Dzięki małemu odsetkowi elektryków w ogólnej liczbie pojazdów, włodarze miast często pozwalają takim pojazdom na wjazd w te rejony. Często są to bardzo atrakcyjne miejsca, w które trudno dojechać nawet taksówką. W Krakowie jest to na przykład Kazimierz, gdzie utworzono Strefę Czystego Transportu, a w Łodzi piesza część ulicy Piotrkowskiej.
Parkowanie
Najnowsze badania pokazują, że mieszkańcy dużych miast nawet kilkadziesiąt minut dziennie marnują na szukanie miejsca do parkowania. Jeżdżąc jednośladem na co dzień, problem z parkowaniem praktycznie nie istnieje – skuter można zostawić na skraju chodnika lub na zwykłym parkingu w taki sposób, aby nie zabierać miejsca samochodom.
Warto pamiętać, że w wielu miastach parkowanie elektryków w strefach płatnego parkowania jest całkowicie darmowe – wystarczy tylko nakleić na pojazd specjalną naklejkę „EE”. Dziennie możemy w ten sposób zaoszczędzić nierzadko nawet 10 zł.
Oszczędność na paliwie
O jednej wspomniałem powyżej, ale głównie chodzi jednak o koszt każdego przejechanego kilometra. W zależności od wybranego skutera, na pełnym ładowaniu możemy przejechać nawet 96 kilometrów (Askoll eS3). Ładowanie jednej baterii trwa około 3-4 h ze zwykłego gniazdka.
Przyjmując przeciętny przebieg dzienny 10 km, koszt ładowania to zaledwie 5 zł brutto na miesiąc. Paliwo do przejechania takiego samego dystansu skuterem spalinowym kosztuje 30 zł brutto (3l na 100 km), a małych samochodem 70 zł (7l na 100 km)! Robi wrażenie?
Tańsze użytkowanie
Warto dodać, że również koszty serwisu są o wiele niższe, ponieważ w silniku elektrycznym nie wymieniamy oleju, filtra oleju ani filtra powietrza. Koszty ograniczają się w zasadzie do wymiany płynu i klocków hamulcowych. W skuterach firmy Askoll, co 12 tys. km należy też sprawdzić stan paska napędowego i w razie zużycia go wymienić (koszt ok. 190 zł).
Mniej zapłacimy także za ubezpieczenie (obowiązkowe OC – 80 złotych, pełny pakiet z autocasco – 500 zł rocznie) – wielokrotnie taniej niż np. za drugie auto w rodzinie.
Niektórzy producenci jednośladów, stosują podobne zachęty finansowe jak koncerny samochodowe, np. w postaci rat 0% lub dofinansowanych leasingów z wysokim wykupem. Posiadanie skutera może kosztować nas miesięcznie ok. 190 zł, nawet przy niskim wkładzie własnym 10% (Askoll).
Ekologiczne trendy
To wartość dodana, aczkolwiek współczesny i świadomy konsument naszej planety zwraca uwagę na to, jak żyje. Segregacja śmieci, wycofywanie materiałów niebiodegradowalnych, czy porzucanie pojazdów spalinowych to nie tylko trendy, ale przede wszystkim troska i odpowiedź na rzeczywiste potrzeby przyszłych pokoleń.
Najlepszym przykładem niech będzie porównanie emisji CO2 skutera spalinowego do elektrycznego odpowiednika – 7,2 g/km vs. 72 g/km – czyli dziesięciokrotnie mniej zaszkodzimy naszej planecie (i nam samym), przesiadając się na elektryczny skuter.
Podsumowanie
Nie ulega wątpliwości, że przesiadka na skuter lub jakiekolwiek inne „dwa kółka” wymaga kilku wyrzeczeń, jak np. obowiązek jazdy w kasku lub posiadania dodatkowej pary rękawiczek, a także znacznie zmniejsza możliwości bagażowe, ale wydaje się, że opisane wyżej korzyści niemal z miejsca przewyższają te niedogodności.
Przy wyborze odpowiedniego pojazdu, warto przyjrzeć się jednośladom marki Askoll. Firma pojazdy zaprojektowała od podstaw jako elektryki, dzięki czemu są ultralekkie i nie posiadają zbędnych elementów, ich konstrukcję podporządkowano bowiem względom praktycznym i ekonomicznym.
Wysoka jakość wykonania i dobre spasowanie części dają rękojmię na wieloletnie użytkowanie bez zmartwień. Proces produkcyjny w całości realizowany jest w zakładach firmy we Włoszech (o czym pisaliśmy tutaj), co ułatwia ścisłą kontrolę jakości i gwarantuje dobrą dostępność części zamiennych. I chociaż te dodatkowe zalety zostały przez producenta odpowiednio wycenione, to z pewnością zostaną docenione po pewnym czasie eksploatacji.
Konrad Stopa