• Newsy
    • Wideo
  • Testy
    • Nowe
    • Elektryczne
    • Używane
    • Użytkowe
    • Dwa koła
  • Historie
    • Fascynacje
    • Znalezione
    • Wypad
  • Tech
  • Porady
  • Współpraca
MotoPodPrad.pl
No Result
View All Result
  • Newsy
    • Wideo
  • Testy
    • Nowe
    • Elektryczne
    • Używane
    • Użytkowe
    • Dwa koła
  • Historie
    • Fascynacje
    • Znalezione
    • Wypad
  • Tech
  • Porady
  • Współpraca
MotoPodPrad.pl
No Result
View All Result
MotoPodPrad.pl
No Result
View All Result

5 minut z… BMW M5

Konrad Stopa Autor Konrad Stopa
24/02/2020
w Nowe
0
Bmw m5 4 scaled

Bmw m5 4 scaled

161
SHARES
1.5k
VIEWS
Share on FacebookShare on Twitter

Chłodne marcowe popołudnie. Stoję pod salonem BMW i odbieram kluczyki do nowiutkiego BMW M5 F90 w najostrzejszej odmianie Competition. Jest to najmocniejsze (i najszybsze) M5 w historii, a także pierwsze BMW M, które zostało wyposażone w napęd na cztery koła. Nie spotkamy tu jednak standardowego xDrive znanego nam z innych modeli. Poza przewagą przekazywanego momentu na tylne koła możemy również całkowicie odłączyć napędzanie przednich kół i cieszyć się tylnonapędowym M5. Brzmi ciekawie?

W M5 pod maską znajdziemy V8 o pojemności 4,4 l doładowane dwoma turbosprężarkami, znane nam z M5 F10, lecz ze znacznie zmienionym osprzętem, dzięki czemu standardowa odmiana generuje aż 600 KM i 750 Nm. Z pakietem Competition moc wzrasta do 625km.

Warto przeczytać

Test: Volkswagen Tiguan e-hybrid – ta trzecia droga

Test: Mercedes E 300 de – diesel z wtyczką

Trudne Wybory: nowy Mustang vs stary

Pierwsze wrażenie

Pociągam za klamkę, układam się wygodnie w fotelu. Na ekranie głównym wita mnie wielki napis „M competition”, który wygasa i zostaje zastąpiony przez okrągłe, cyfrowe zegary. Wciskam czerwony przycisk ENGINE START. V8 budzi się do życia przed 20 sekund utrzymując około 1400 obrotów na minutę – efektywny cold start. Na ekranie pojawia się napis „Pełna moc napędowa wkrótce dostępna”. Na zimnym silniku czerwone pole zaczyna się już od 3500 RPM. Wraz z temperaturą silnika ograniczenie wzrośnie. Ustawiam tryb komfortowy gdzie tylko się da, włączam opcjonalny masaż w doskonałych, półkubełkowych fotelach z podświetlonym logo M. Wrzucam Drive i w drogę, czeka mnie 100 km trasy w M5 competition.

Zwyczajny, duży sedan?

Wtaczam się na autostradę. Samochód po prostu płynie samym momentem obrotowym, automat potrafi zmienić bieg nawet przy 2000RPM. Oczywiście zmiany przełożeń są nieodczuwalne. Błyskawicznie rozpędzam się do 140km/h ledwo wciskając pedał gazu. Gdybym nie wiedział co drzemie pod maską, pomyślał bym, że nowe M5 jest elektryczne… 

Ustawienia. Dużo ustawień.

Osobno możemy zmienić ustawienia silnika, zawieszenia i układu kierowniczego (efficient/comfort, sport, oraz sport plus) oraz szybkość zmiany biegów. Ponadto BMW oferuje nam 3 tryby napędu – AWD, AWD Sport oraz RWD. Ten ostatni dostępny jest tylko po całkowitym wyłączeniu kontroli trakcji i stabilizacji toru jazdy. Odważnie, biorąc pod uwagę jaką mocą dysponuje M5. To, sporo ustawień i możliwości konfiguracji, w sam raz dla takiego gadżeciarza jak ja. Do wyboru mamy dwie opcje zmieniane czerwonymi przyciskami na kierownicy – ustawiany przez nas według własnych potrzeb M Mode 2 oraz M Mode 1, czyli tryb torowy z najostrzejszym pazurem.

To gdzie ten pazur?

Wciskam czerwony przycisk M2 na kierownicy zmieniając wszystkie ustawienia na Sport plus, a także szybkość zmiany biegów na maksymalną w trybie automatycznym. Trzeba bardzo uważać, gdyż nie używając pełnego gazu praktycznie nie czuć przyspieszenia. M5 robi to tak płynnie, że pojawienie się 200 km/h na liczniku potrafi zaskoczyć kierowcę.

„Ale jak to już? Przecież nic nie zrobiłem…” Dalej jest jeszcze lepiej. Wciskam przycisk M1. BMW prosi o ponowne naciśnięcie w celu potwierdzenia. Ustawienia silnika robią się jeszcze ostrzejsze, napęd przestawia się w tryb AWD sport pozwalający na kontrolowany poślizg. Skrzynia tym razem wybiera tryb sekwencyjny, ESP wyłącza się, a kontrola trakcji pozwala na więcej. Jeszcze tylko otworzyć klapki w aktywnym wydechu M performance i można zacząć prawdziwą jazdę. Hamulec do oporu. Gaz w podłogę. Procedura startu aktywowana. Noga z hamulca…

Dobry Boże!

To co się dzieje jest nie do opisania. Wygodny wcześniej fotel uderza mnie mocno w plecy. Automat zmienia biegi momentalnie po pociągnięciu łopatki przy kierownicy z przyjemnym szarpnięciem oraz strzałem z wydechu. 3,3 s i mamy na liczniku pierwszą setkę. Po 10,7 s od startu pojawiłaby się druga. Prędkość maksymalna wynosi 250 km/h, a po zdjęciu ogranicznika z pakietem M Driver aż 305 km/h. Za wytracenie prędkości w tym egzemplarzu odpowiedzialne są karbonowo-ceramiczne tarcze hamulcowe o średnicy 400 mm z przodu i 396 mm z tyłu. Przyczepność zapewniają nam szerokie opony Pirelli P Zero nawinięte na 20 calowe felgi o wzorze Y-spoke.

bst

Komfort

Pomimo twardszego niż w standardowym M5 zawieszenia, samochód nie jest niewygodny. Co więcej, jest zaskakująco komfortowy. Dość dobrze tłumi nierówności jak na taki samochód, lecz cały czas sprawia wrażenie bardzo zwartego i sztywnego. W trasie potrafi być cichy, nawet przy wyższych prędkościach podróżnych. O rozrywkę zadba znany i lubiany system iDrive połączony z świetnym nagłośnieniem (w moim przypadku jest to Bowers & Wilkins).

Prowadzenie

Niestety nie miałem okazji przetestować jak samochód zachowuje się przy ostrzejszej jeździe na torze. Mogę jedynie powiedzieć, że prowadzi się bardzo pewnie i zaskakująco przyjemnie. Układ kierowniczy przekazuje nam dużo informacji i nawet podczas szybszej jazdy BMW daje wrażenie stabilnego i zrównoważonego. M5 można zarzucić jedynie to, że nie jest tak ostre jak inne eMki, ale to z pewnością za sprawą napędu na 4 koła – coś za coś. Jeśli chodzi o użytkowanie na co dzień, z pewnością bliżej mu do komfortowego sedana niż supersamochodu. Ilość elektroniki pozwala zapomnieć w jakim samochodzie tak naprawdę siedzimy.

dav

Podsumowując

Ceny M5 zaczynają się od 563 tys. zł (610 tys. z pakietem Competition). Egzemplarz którym jeździłem miał chyba wszystkie dostępne opcje i po konfiguracji kosztował 771 tys. zł. Za te pieniądze BMW oferuje nam dużego, komfortowego, rodzinnego sedana, który nie będzie odstawał na torze od współczesnych samochodów sportowych. Dla tych, którzy szukają czegoś łagodniejszego BMW przygotowało również wersje M550i oraz M550d. Miałem okazję jeździć M550i, lecz w porównaniu z M5 jest to przeskok nie do opisania…

Jakub Fall 

Tagi: 5minutzBMWbmw m5M5
Poprzedni post

Wypożyczalnia aut na lotnisku – tani sposób na wygodny transport

Następny post

Francuski sedan – DS9

Konrad Stopa

Konrad Stopa

Motopasjonat z krwi i kości, który pisze o samochodach z wielką przyjemnością czekając na komentarze, nawet te uszczypliwe. Od małego poznawał auta na ulicy po dźwięku silnika i już wtedy marzył, by zmieniać "cztery kółka" jak rękawiczki - dzięki Motopodprad.pl to się spełnia! Tego zapaleńca znajdziecie też na Instagramie - @stopao

Podobne artykuły

Tiguan phev (3)

Test: Volkswagen Tiguan e-hybrid – ta trzecia droga

Autor Konrad Stopa
16/06/2025
0

Tiguan to ważny model Volkswagena, który w trzeciej generacji pręży przed nami muskuły. W odmianie hybrydy plug-in kolejny raz próbował...

mercedes e300de (33)

Test: Mercedes E 300 de – diesel z wtyczką

Autor Konrad Stopa
13/06/2025
0

Diesel jako hybryda plug-in? Ale jak to? Takie niecodzienne połączenie Mercedes stosuje już od lat, a ja mogłem sprawdzić je...

mustang vs mustang (5)

Trudne Wybory: nowy Mustang vs stary

Autor Paweł Kaczor
12/06/2025
0

Ford Mustang to auto kultowe. To auto legenda. To samochód, który od ponad 60 lat jest bardziej amerykański niż Donald...

Dacia Bigster (1)

Test: Dacia Bigster Hybrid – powtórka z rozrywki

Autor Konrad Stopa
09/06/2025
2

Dacia Bigster jako większy brat Dustera ma zamiar bić się w zapchanym i popularnym segmencie kompaktowych SUV-ów. Czy argumentem w...

Następny post
ds9 1

Francuski sedan - DS9

Ceneo.pl
Reklama BMW ix

Nieprzerwanie od 2012 roku piszemy o naszej największej pasji, jaką jest motoryzacja. Testy, opinie, aktualności, używane, zdjęcia – to wszystko i jeszcze więcej znajdziesz na motopodprad.pl

Kategorie

  • Newsy
  • Testy
  • Historie
  • Tech
  • Porady

MotoPodPrad.pl

  • Strona główna
  • Współpraca
  • Regulamin i dane kontaktowe

© 2023 MotoPodPrad.pl & Jurczewski.net

No Result
View All Result
  • Newsy
    • Wideo
  • Testy
    • Nowe
    • Elektryczne
    • Używane
    • Użytkowe
    • Dwa koła
  • Historie
    • Fascynacje
    • Znalezione
    • Wypad
  • Tech
  • Porady
  • Współpraca

© 2022 MotoPodPrad.pl & Jurczewski.NET

No Result
View All Result
  • Newsy
    • Wideo
  • Testy
    • Nowe
    • Elektryczne
    • Używane
    • Użytkowe
    • Dwa koła
  • Historie
    • Fascynacje
    • Znalezione
    • Wypad
  • Tech
  • Porady
  • Współpraca

© 2022 MotoPodPrad.pl & Jurczewski.NET

Go to mobile version
Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.Zamknij