• Newsy
    • Wideo
  • Testy
    • Nowe
    • Elektryczne
    • Używane
    • Użytkowe
    • Dwa koła
  • Historie
    • Fascynacje
    • Znalezione
    • Wypad
  • Tech
  • Porady
  • Współpraca
MotoPodPrad.pl
No Result
View All Result
  • Newsy
    • Wideo
  • Testy
    • Nowe
    • Elektryczne
    • Używane
    • Użytkowe
    • Dwa koła
  • Historie
    • Fascynacje
    • Znalezione
    • Wypad
  • Tech
  • Porady
  • Współpraca
MotoPodPrad.pl
No Result
View All Result
MotoPodPrad.pl
No Result
View All Result

30 lat zmieniło wszystko – Kona N vs. Pony, czyli pięknie się różnić

Redakcja Motopodprad Autor Redakcja Motopodprad
19/06/2022
w Fascynacje, Historie
1
DSC 9792

DSC 9792

157
SHARES
1.4k
VIEWS
Share on FacebookShare on Twitter

Hyundai to marka, która kilkadziesiąt lat temu nie miała w Europie ponadprzeciętnej reputacji. O wielu starszych tworach koreańskiej myśli technicznej wielu chciało by zapomnieć. Te czasy jednak już minęły. Teraz Hyundai potrafi tworzyć auta, o których zapomnieć się nie da. Przykłady? Kona N! Ale po kolei…

Hyundai Pony oraz Hyundai Kona N. Co łączy te dwa samochody? Praktycznie nic. Gdyby nie nazwa marki pojawiająca się tu i ówdzie na nadwoziu każdego z prezentowanych aut, niewiele osób jednoznacznie stwierdziłoby, że Kona i Pony pochodzą od tego samego producenta. Pomimo diametralnych różnic, za oba modele odpowiedzialni są Koreańczycy. Chociaż nie trzeba być geniuszem, aby stwierdzić, że zarówno jeden jak i drugi model projektowali zupełnie inni ludzie w zupełnie innych czasach.

Warto przeczytać

Air | Water by Porsche po raz pierwszy w Polsce!

Znamy ceny odświeżonego SUV-a Toyoty

Ciekawy SUV Japończyków od 1450 zł miesięcznie

Widziałeś/łaś kiedyś Hyundaia Pony z lat 70-tych?

Gdy w połowie lat 70-tych Hyundai zaprezentował pierwszą generację modelu Pony, w Europie nikt nie przywiązywał większej wagi do tego wydarzenia. Bardziej dociekliwych zainteresowało miejsce debiutu auta (Targi Motoryzacyjne w Turynie) oraz fakt, że samochód zaprojektował nie kto inny jak sam Giugiaro. Po roku od rozpoczęcia produkcji Pony stał się autem globalnym. Co to oznaczało w praktyce? Kompaktowego Hyundaia można było kupić nie tylko na rodzimym rynku, ale także w Ameryce oraz Europie. Czy auto okazało się sukcesem? Niekoniecznie. Jestem niemalże pewien, że nigdy nie widziałeś tego samochodu na żywo. A gdy w tym momencie sprawdzasz w google jak wygląda pierwszy Pony masz jedno skojarzenie – Polonez!

Hyundai Pony 1984
Hyundai Pony 1984

Widoczny na zdjęciach samochód to czwarta i zarazem ostatnia generacja koreańskiego kompaktu. Auto, o którym nikt nie pamięta i nikt tego… nie żałuje. Kilkadziesiąt lat temu Hyundai był mistrzem w projektowaniu ”przezroczystych” samochodów. Pony IV nie wyróżniał się absolutnie niczym. Ginął w tłumie, ale… jeździł.

Wersja wyposażenia LS posiadała siedzenia, koła i kierownicę. Nie było obrotomierza. Tzn. był, ale wybrakowany. Nie posiadał wskazówki oraz naszkicowanych cyferek. Te dodatki posiadały droższe i lepiej wyposażone wersje. Pony jeździł, hamował i skręcał. Nic więcej…

Koreańska (r)ewolucja

30 lat później Hyundaie także jeżdżą, hamują i skręcają. Jednak do tych prozaicznych manewrów potrafią dodać dużą dawkę emocji!

Hyundai Kona w wersji N to zuchwały pokaz siły koreańskiej marki. Modele pokroju i20, i30 oraz Tucson już od jakiegoś czasu walczą jak równy z równym z europejską i japońską konkurencją. Modele z linii N są czymś więcej. Przejawem odwagi oraz pokazem prawdziwej mocy.

Kona N – wkurzony crossover

Hyundai Kona to crossover. Auto jakich wiele na naszych drogach. Ciekawie narysowany i modny. Hyundai Kona N to mocno wkurzony crossover. Samochód wygląda tak, jakby ktoś wszczepił mu olbrzymią dawkę testosteronu pomieszaną z adrenaliną. Przedni zderzak pocięty jest wlotami powietrza, nadkola są mocno napompowane, zza efektownych felg wystają czerwone zaciski hamulcowe, a w pokaźny dyfuzor wkomponowano dwie niemniej pokaźne końcówki układu wydechowego. Nie sposób się nie obejrzeć za tym samochodem!

Wnętrze? Tutaj przynajmniej jest obrotomierz w każdej wersji. Nie to, co w Pony. Ba obrotomierz i zegary są cyfrowe! Takie mamy czasy i Hyundai doskonale o tym wie. Na dodatek całe wnętrze Kony N nie jest skromne. Fotele są głębokie i mają mocno wyprofilowane boczki. Kierownica jest mięsista oraz wyposażona w efektowne przyciski do aktywacji najbardziej sportowych trybów jazdy. Jest sportowo, jest z przepychem, jest… dobrze!

DSC 9946

Jak to jeździ? Szybko! Bardzo szybko! Pony do pierwszych 100 km/h rozpędzał się w… po prostu się rozpędzał. Czas nie grał roli. Wystarczyła odpowiednio długa prosta, prawy pedał w podłodze, zmiana biegów (niezbyt szybka, bo mechanizm tego nie lubił) i gotowe. Kona N dobija do 100 kmh w 5,5 sekundy. To mniej więcej tyle czasu, ile zajęło Ci przeczytanie poprzedniego zdania. Cechy wspólne z Pony? Tutaj też trzeba trzymać prawy pedał w podłodze, a prosta nie musi być bardzo długa. Nie trzeba też zmieniać biegów, ponieważ dwusprzęgłowy automat DCT zrobi to za Ciebie! Jeszcze Ci mało?

Układ wydechowy Kony N jest wulgarny. Nie jest cichy i nieśmiały! Jest wręcz bardzo śmiały i głośny! Brzmi soczyście i potrafi siarczyście burknąć. Takie efekty dokładnie pokazują, że Hyundai jest mocny i ma zamiar porozstawiać po kątach konkurencje!

Co je łączy?

Pony i Kona N. Te samochody niemalże nic nie łączy. Jednak oba te auta postawione obok siebie doskonale pokazują jak olbrzymi postęp poczynili Koreańczycy. Kiedyś Hyundai tworzył nieśmiałe samochody. Przezroczyste i bez ambicji. Teraz sytuacja uległa diametralnej zmianie. Nowe koreańskie produkty są bardzo pewne siebie. Są nie tylko dobre i dopracowane, ale także charakterne. Kona N to świetne auto mające w rurze wydechowej wszelkie konwenanse i uprzedzenia. Kona N to pokaz siły i pewności siebie. Pony? Fajnie, że powstał…

Paweł Kaczor

DSC 0003
Koreańska (r)ewolucja
DSC 0013
Koreańska (r)ewolucja
DSC 0027
Koreańska (r)ewolucja
DSC 0034
Koreańska (r)ewolucja
DSC 0040
Koreańska (r)ewolucja
DSC 0050
Koreańska (r)ewolucja
DSC 0055
Koreańska (r)ewolucja
DSC 0066
Koreańska (r)ewolucja
DSC 0074
Koreańska (r)ewolucja
DSC 0083
Koreańska (r)ewolucja
DSC 9692
Koreańska (r)ewolucja
DSC 9704
Koreańska (r)ewolucja
DSC 9715
Koreańska (r)ewolucja
DSC 9718
Koreańska (r)ewolucja
DSC 9726
Koreańska (r)ewolucja
DSC 9740
Koreańska (r)ewolucja
DSC 9742
Koreańska (r)ewolucja
DSC 9750
Koreańska (r)ewolucja
DSC 9754
Koreańska (r)ewolucja
DSC 9758
Koreańska (r)ewolucja
DSC 9768
Koreańska (r)ewolucja
DSC 9777
Koreańska (r)ewolucja
DSC 9792
Koreańska (r)ewolucja
DSC 9806
Koreańska (r)ewolucja
DSC 9818
Koreańska (r)ewolucja
DSC 9825
Koreańska (r)ewolucja
DSC 9842
Koreańska (r)ewolucja
DSC 9846
Koreańska (r)ewolucja
DSC 9851
Koreańska (r)ewolucja
DSC 9862
Koreańska (r)ewolucja
DSC 9876
Koreańska (r)ewolucja
DSC 9880
Koreańska (r)ewolucja
DSC 9902
Koreańska (r)ewolucja
DSC 9907
Koreańska (r)ewolucja
DSC 9914
Koreańska (r)ewolucja
DSC 9920
Koreańska (r)ewolucja
DSC 9927
Koreańska (r)ewolucja
DSC 9930
Koreańska (r)ewolucja
DSC 9935
Koreańska (r)ewolucja
DSC 9946
Koreańska (r)ewolucja
DSC 9953
Koreańska (r)ewolucja
DSC 9960
Koreańska (r)ewolucja
DSC 9970
Koreańska (r)ewolucja
DSC 9984
Koreańska (r)ewolucja
DSC 9990
Koreańska (r)ewolucja
DSC 9994
Koreańska (r)ewolucja
DSC 9996
Koreańska (r)ewolucja
Tagi: historiahyundaihyundaikonahyundaiponyKona nkonavsponyporównanie
Poprzedni post

Nissan Juke Hybrid – pierwsze spotkanie

Następny post

Hyundai stawia na Amerykę

Redakcja Motopodprad

Redakcja Motopodprad

Podobne artykuły

Air Water by Porsche (2)

Air | Water by Porsche po raz pierwszy w Polsce!

Autor Mateusz Próchnicki
13/05/2025
0

Po sukcesie dwóch pierwszych edycji w Kalifornii organizatorzy Air|Water skierowali swój wzrok na Warszawskie centrum. Trzecia edycja zawita na Nocny...

toyota corolla cross 2025 wnętrze

Znamy ceny odświeżonego SUV-a Toyoty

Autor Redakcja Motopodprad
13/05/2025
0

Toyota rozpoczęła przedsprzedaż odświeżonej Corolli Cross. SUV zyskał nową wersję GR SPORT, lepsze wyposażenie i poprawione zawieszenie. Ceny startują od...

nowy Mitsubishi Outlander (9)

Ciekawy SUV Japończyków od 1450 zł miesięcznie

Autor Redakcja Motopodprad
09/05/2025
0

Japoński SUV z napędem plug-in hybrid zyskał w Polsce nową, bardziej dostępną wersję bazową. Sprawdzamy, co oferuje Mitsubishi Outlander PHEV...

mazda mx 5 nowa vs stara

Trudne Wybory: nowa Mazda MX-5 vs stara

Autor Paweł Kaczor
08/05/2025
0

Historia motoryzacji wykreowała wiele kultowych samochodów. Wiele kultowych samochodów, które przegrały z pędzącym światem pełnym durnych norm i obostrzeń. Część...

Następny post
Wyjątkowy rok dla Hyundai w Europie

Hyundai stawia na Amerykę

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ceneo.pl

Nieprzerwanie od 2012 roku piszemy o naszej największej pasji, jaką jest motoryzacja. Testy, opinie, aktualności, używane, zdjęcia – to wszystko i jeszcze więcej znajdziesz na motopodprad.pl

Kategorie

  • Newsy
  • Testy
  • Historie
  • Tech
  • Porady

MotoPodPrad.pl

  • Strona główna
  • Współpraca
  • Regulamin i dane kontaktowe

© 2023 MotoPodPrad.pl & Jurczewski.net

No Result
View All Result
  • Newsy
    • Wideo
  • Testy
    • Nowe
    • Elektryczne
    • Używane
    • Użytkowe
    • Dwa koła
  • Historie
    • Fascynacje
    • Znalezione
    • Wypad
  • Tech
  • Porady
  • Współpraca

© 2022 MotoPodPrad.pl & Jurczewski.NET

No Result
View All Result
  • Newsy
    • Wideo
  • Testy
    • Nowe
    • Elektryczne
    • Używane
    • Użytkowe
    • Dwa koła
  • Historie
    • Fascynacje
    • Znalezione
    • Wypad
  • Tech
  • Porady
  • Współpraca

© 2022 MotoPodPrad.pl & Jurczewski.NET

Go to mobile version
Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.Zamknij