ABCar Oldtimers to chyba jeden z najbardziej znanych warsztatów motoryzacyjnych w Polsce. Tak naprawdę to nawet fabryka samochodów i miejsce, w którym ratuje się klasyki i robi niesamowite projekty samochodów z dawnych lat. W serii „10 pytań do„ pogadaliśmy z Tomkiem, czyli szefem tego przybytku.
Szerszemu gronu to ciekawe miejsce na motoryzacyjnej mapie Polski pojawiło się dzięki Polskiemu Porsche i Patrykowi Mikiciukowi. To ten serial na youtube zrobił ogromny szum, a że trwał naprawdę długo, to rozgłos trwa do dzisiaj. Oczywiście jakość i auta wychodzące spod ręki Tomka znane są już na świecie od dawna, więc wszystko pięknie się składa.
Sami możecie obejrzeć kanał na Youtube lub Instagram, gdzie zobaczycie jak buduje się od zera Bentleye lub odbudowuje Porsche oraz inne klasyki. Wróćmy więc do naszych pytań!
1. Jakie było Twoje pierwsze auto i jak je wspominasz?
Ciekawostką jest to, że pierwsze auto jakie dostałem, to auto od dziadków za zdanie z 7 klasy do 8 bez ocen poniżej 4. Był to pomarańczowy Trabant z białym dachem, który miał skrzynie biegów i silnik w częściach. Dostałem go dlatego, że od zawsze byłem fascynatem motoryzacji i moglem spędzać czas przy składaniu tego auta. Ale przede wszystkim miało to odciągnąć mnie od spędzenia czasu w garażu u sąsiadów, którzy pili alkohol i sporo przeklinali. Skończyło się tak, że po 2 tygodniach złożyłem auto i zacząłem nim jeździć do szkoły.
2. Czy próbowałeś kiedykolwiek zaimponować komuś (np. dziewczynie) swoim samochodem?
Bardziej zaimponować otoczeniu, co potrafię zrobić z samochodem – jak go przebudować lub odremontować niż samym autem. Oczywiście kobietom też.
3. Jakiego auta nie życzyłbyś nawet wrogowi?
Takiego, którego nigdy się nie zepsuje, bo to będzie nudne.
4. Czym jeździsz na co dzień i dlaczego?
Mam kilka klasyków i jeżdżę nimi naprzemiennie przez cały rok. Najbardziej lubię auta z lat 60. Zawsze sąsiedzi się dziwią jak w moim Skrzydlaku z 63 roku skrobie szyby w środku zimy przed wyjazdem do pracy.
5. Czy masz na koncie jakieś punkty karne?
Nigdy nie miałem.
6. Co sądzisz o polskich kierowcach?
Temat na powieść. Natomiast nasi rajdowcy są wybitni.
7. Który z motoryzacyjnych mitów jest Twoim ulubionym?
Mit o tym, że automatyczne skrzynie biegów psują się częściej.
8. Najciekawsza anegdota z warsztatu?
To było bardzo dawno. Lakierowałem dwa Polonezy – czerwonego i zielonego. Samochody zostały w pełni zaklejone do lakierowania elementów. Rano po rozklejeniu okazało się, że zielony ma czerwone drzwi, a czerwony zielony tył.
9. Motocykl czy samochód?
Samochód.
10. Gdyby nie motoryzacja to…
…to byłbym nauczycielem. Uwielbiam uczyć.
Pytania dodatkowe ponad standardowe 10.
KLIKNIJ
1. Skąd pomysł na założenie takiego biznesu?
Tak naprawdę od dziecka robiłem w przydomowym warsztacie. Zaczynałem od budowania rowerów poziomów i trójkołowych. Jako 10-latek w 1985 roku skonstruowałem rower na amortyzatorach, które teraz dostępne są w każdym markecie. Potem przyszła era motorowerów i motocykli – oczywiście nie tylko naprawa, ale też budowanie – głównie crossy. Następnie przyszedł czas na Trabanta od dziadków – miałem wtedy 14 lat. Wygląda na to, że chciałem robić to całe życie więc połączyłem pasję z metodą zarabiania pieniędzy – jak to mówią jeśli robisz to co lubisz, to nie przepracujesz ani jednego dnia.
2. Najciekawsze wyzwanie z dotychczasowych prac?
Zbudowanie pierwszego prototypu samochodu zaprojektowanego i zrobionego w naszej firmie.
Rozmawiał Konrad Stopa