Polska nadzieja rajdów, czyli Mikołaj Marczyk. Popularny Miko dzięki samozaparciu i wielkiej pasji zdobywa coraz to większe uznanie. My życzymy mu jak najlepiej i złapaliśmy go na nasz krótki wywiad!
Przyznacie, że na motopodprad trochę za mało motosportu? Dobrze, że jest chociaż seria #10pytańdo… Już nie raz udało mi się zaczepić motoryzacyjnego sportowca, więc mam nadzieję, że Mikołaj nie będzie ostatni.
1.Jakie było Twoje pierwsze auto i jak je wspominasz?
Było to BMW E30 z 3-litrowym silnikiem M54B30. To był samochód, który łączył cechy auta ulicznego z możliwością pojechania na tor. Właściciel od którego go kupiłem, Piotrek Ćwieluch ze Starachowic, przygotował tę E30tkę z dbałością o najmniejsze szczegóły. Auto było bardzo ładne, miało skórzane kubełkowe fotele, szyberdach, szperę, hydrauliczny ręczny schowany w miejsce seryjnego, 6-biegową skrzynię, duże hamulce. To była wielka przyjemność jeździć tym autem i z pewnością miała wpływ na moją technikę jazdy, ponieważ auto było trudne do opanowania. Potem każde auto, w które wsiadałem było łatwiejsze.
2. Czy próbowałeś kiedykolwiek zaimponować komuś (np. dziewczynie) swoim samochodem?
Nie pamiętam takiej jednej konkretnej sytuacji. Myślę, że zawsze gdy mam nowy samochód cywilny czy też rajdówkę to w pierwszym momencie cieszę się bardzo i z pewnością chwalę się najbliższym wysyłając im zdjęcia czy też przewożąc ich. Przypominam sobie takie zdarzenie, gdy mój brat poprosił mnie, żebym przewiózł jego kolegę wspomnianą w pytaniu wyżej E30tką i tak się starałem, że zahaczyłem słupek, który ściągnął mi cały zderzak z tyłu. Zakończyłem przejazd udając, że wszystko jest OK i potem po prostu pojechałem po zderzak. Na szczęście, łatwo go było zamocować ponownie ????
3. Jakiego auta nie życzyłbyś nawet wrogowi?
Nie przepadam zbytnio za BMW E36 Compact. Nigdy nie widziałem, żeby takie auto odnosiło spektakularne wyniki, konstrukcja zawieszenia jest mniej zaawansowana niż w przypadku normalnej E36.
Darmowe Sprawdzenie VIN
Sprawdź wypadkową przeszłość pojazdu
4. Czym jeździsz na co dzień i dlaczego?
Na co dzień jeżdżę Skoda Superb Sportline 2.0 TDI 190 KM 4×4 DSG. Rocznie pokonuje około 120 000 km, a ta odmiana Superba gwarantuje bardzo wysoki komfort podróży w połączeniu ze sportowymi akcentami i rozsądnym zużyciem paliwa. Wcześniej jeździłem Skodą Octavia RS 2.0 TDI 4×4 DSG w kolorze zieleń Rallye. To było auto pasujące do kierowcy rajdowego, dlatego też czekam z niecierpliwością na moje nowe auto. Będzie to najnowsza Skoda Octavia RS IV. Połączenie benzynowego silnika z elektrycznym zapewni 245 koni mechanicznych i zasięg do 60 kilometrów na samym prądzie. Już nie mogę się doczekać najnowszej Octavii, która zarówno jednostką napędową jak i wyposażeniem jest bardzo innowacyjna.
5. Czy masz na koncie jakieś punkty karne?
Nie, nie mam punktów karnych. Na drogach publicznych samochodem cywilnym zwracam szczególną uwagę, żeby jeździć zgodnie z przepisami.
6. Co sądzisz o polskich kierowcach?
Myślę, że wcale nie jest tak źle. Brakuje nam oczywiście trochę kultury poruszania się np. po autostradach natomiast wierzę, że z czasem sytuacja się poprawi. Infrastruktura polskich dróg jest stale poprawiana i stoi w tej chwili na bardzo dobrym poziomie.
7. Który z motoryzacyjnych mitów jest Twoim ulubionym?
Jeden kolega, który jeździł Hondą Civic mówił mi kiedyś, że tuż przed zgaszeniem auta należy wcisnąć gaz do oporu tak, aby silnik dobił do maksymalnych obrotów i wtedy od razu zgasić samochód. Nigdy nie zagłębiłem się w głębszy sens tego sposobu na zachowanie silnika w dobrej kondycji, ale na moje oko brzmi jak mit ????
8. Najciekawsza anegdota z zawodów?
Pamiętam swój debiut w zagranicznej rundzie Mistrzostw Polski – Rajdzie Elektrenai. To był jeden z moich pierwszych startów na szutrze i na trzecim odcinku specjalnym źle wylądowaliśmy po skoku czego skutkiem był wyciek z chłodnicy. Awarię, która zazwyczaj oznacza zakończenie rajdu, udało nam się naprawić. Zakleiliśmy chłodnicę specjalną plasteliną i przejechaliśmy na niej cały rajd. Jak się na koniec okazało wygraliśmy ten rajd. Było to nasze pierwsze zwycięstwo w klasyfikacji generalnej Mistrzostw Polski i tego samego dnia stałem się najmłodszym Polakiem, który wygrał rajd tej rangi. To pokazało nam, że czasami w rajdach, choć wydaje się, że to już koniec, to nie należy się poddawać, ponieważ wielki sukces może być tuż za rogiem.
9. Motocykl czy samochód?
Samochód.
10. Gdyby nie rajdy, to?
Inna kategoria sportów motorowych. Od 15-tego roku życia nie wyobrażam sobie mojego życia bez motorsportu. Pewnego dnia będę musiał sobie odpowiedzieć na to pytanie, natomiast strach przed nim napędza mnie do tego, żeby być jak najlepszym kierowcą rajdowym.
Pytania dodatkowe ponad standardowe 10.
1. Zdradzisz, jakie masz najbliższe plany związane z motorsportem?
W tym sezonie planujemy wystartować w cyklu Mistrzostw Europy Juniorów.
2. Co czujesz jadąc w wyścigu?
Stojąc na starcie odcinka specjalnego czuję radość i uśmiech. Po prostu uwielbiam jeździć dobrze przygotowaną rajdówką i dla tych kilkunastu godzin rocznie za kierownicą Skody Fabia R5 EVO mogę pracować cały rok walcząc o możliwość startów.
Nie ma co przeciągać sportowca i zabierać mu dużo czasu. Jeśli ciekawi Was jak mija sportowa kariera Mikołaja, to zapraszam na jego social media. Facebook tutaj, a Instagram tu. Na pewno dzięki obecności Orlen Team Mikołaj będzie mógł rozwijać swoją pasję – Ja życzę mu powodzenia!
Rozmawiał: Konrad Stopa