Zepsuło się auto i hamulce nie działają? Tylko sztywny hol!

Zepsuło się auto i hamulce nie działają. Pozostaje ci sztywny hol lub pomoc drogowa. Przepisy jasno precyzują, kiedy można holować pojazdy na holu giętkim a kiedy na sztywnym. Przypominamy o nich.

 

Zrozumiałe jest, że nie zawsze chcesz wzywać pomoc drogową z lawetą do awarii. Masz blisko domu, koszt cię przeraża, nie możesz skorzystać z pakietu ubezpieczeniowego. Najczęściej spotykamy auta holujące się na linie, czyli holu giętkim, który najłatwiej kupić, bo dostępny jest na każdej stacji paliw, ale też najłatwiej wrzucić do bagażnika. Hol sztywny trudno w bagażniku posiadać, droższy jest zdecydowanie, więc nie każdy nim dysponuje.

Kiedy holować należy na sztywnym holu?

Kiedy holować należy na sztywnym holu? To określa Kodeks Drogowy obowiązujący w Polsce. W myśl zapisów, jeśli twoje auto ma tylko jeden sprawny układ hamulcowy, możesz je holować tylko na holu sztywnym. Połączenie giętkie, czyli lina holownicza, może być stosowane tylko wówczas, gdy oba układy hamulcowe, w jakie wyposażone jest twoje auto, są sprawne. Sztywny hol musi mieć długość maksymalnie 3 metry. Każdy hol powinien być oznaczony białymi i czerwonymi pasami, lub chorągiewką, w kolorze albo czerwonym, lub żółtym. Oznaczenia potrzebne są po to, by inni uczestnicy ruchu drogowego mogli zauważyć i ocenić sytuację z daleka, a nie próbować się “wcisnąć” podczas manewru mijania między holujące się auta…

Co ważne, niewłaściwe holowanie może skończyć się mandatem, nałożonym przez policję w czasie kontroli drogowej. Jeśli policjant zauważy, że twoje auto ma niesprawne hamulce, mandatu nie unikniesz, tak samo, jeśli nie oznaczysz we właściwy sposób holu.

 

Nigdy nie wolno holować pojazdów na autostradzie

Nigdy nie wolno holować pojazdów na autostradzie, od tego jest pomoc drogowa, dysponująca lawetami i specjalistycznymi pojazdami pomocy drogowej. Ale nie tylko. Samochodu nie możesz holować wówczas, gdy ma niesprawne hamulce, a podczas jazdy będą one używane. Również auta, których hamulce wymagają włączonego silnika, którego włączyć po awarii nie można, możesz holować tylko na sztywnym holu, mimo, że teoretycznie sprawne mają wszystkie układy hamulcowe. Policję podczas kontroli będzie interesował stan faktyczny, czyli, czy auto ma realnie działające hamulce. Nie wolno również holować innych pojazdów samochodem wyposażonym w przyczepę.

 

Przepisy dotyczące holowania

Przepisy dotyczące holowania są takie same dla holowania na sztywnym lub giętkim holu. Czyli, trzeba pamiętać o właściwym oznaczeniu łączenia pojazdów, czyli holu, o oznaczeniu pojazdu holowanego trójkątem ostrzegawczym umieszczonym po lewej stronie. Auto holowane powinno mieć włączoną stacyjkę, co zapobiega zablokowaniu się kierownicy, włączone światła mijania. Absolutnie nie wolno włączać świateł awaryjnych w tej sytuacji. To dlatego, że nie będziesz mógł w sposób czytelny sygnalizować swoich manewrów, skrętów, zmian pasa itp. W autach z automatyczną skrzynią biegów ustawiasz bieg w pozycji N, czyli neutral. Tutaj też pamiętaj, że automatyczna skrzynia biegów smarowana jest olejem, jeśli nie pracuje silnik, który napędza pompę dawkującą olej, możesz zatrzeć skrzynię biegów. Dlatego też możesz takie auto holować z prędkością nie przekraczającą 40 km/h, aby koła nie przenosiły na automatyczna przekładnię z byt dużych oporów i tarcia, przewyższających ich wytrzymałość. Pozostałe auta możesz holować z prędkością 30 km/h w terenie zabudowanym z prędkością 60 km/h poza terenem zabudowanym. Kierowca auta holowanego ma za zadanie utrzymywać stałe napięcie liny holowniczej.

 

Autor artykułu:
Artykuł przygotowała firma Drogowi Pomocnicy z Warszawy zajmująca się całodobową pomocą drogową.

Dyskusja

komentarzy

Konrad Stopa

Konrad Stopa

Motopasjonat z krwi i kości. Od najmłodszych lat jego ulubioną zabawą było zgadywanie samochodów po dźwięku silnika. Najlepszym prezentem na gwiazdkę, o czym wiedzą najbliżsi, niezmiennie jest prasa motoryzacyjna z całego roku. Pisze dla Was z humorem i pewną dozą uszczypliwości, ciesząc się z każdego komentarza pod swoimi tekstami.