Wyniki plebiscytu Internetowy Samochód Roku 2016

Już po raz szósty serwis OTOMOTO wręczał nagrody przedstawicielom najpopularniejszych marek samochodów i maszyn w Polsce. Oto wyniki za rok 2016.

 

Serwis OTOMOTO, największy portal z ogłoszeniami motoryzacyjnymi w Polsce, odwiedza co miesiąc 10 mln unikalnych użytkowników. Liczba wyszukań w 2016 roku wyniosła ponad miliard, a w kolejnych latach ma ich być jeszcze więcej. Założeniem plebiscytu jest uhonorowanie producentów, którzy cieszą się wśród klientów szczególnym zaufaniem i dobrym wizerunkiem, bo to właśnie ich szukają w sieci klienci.

Analiza kryteriów jakimi Polacy posługują się przy wyszukiwaniu samochodów pozwala badać rynkowe trendy na bardzo dużej próbce danych. Na tej podstawie można też zestawić cechy jakich przede wszystkim poszukuje ‘przeciętny Kowalski’. Idealny samochód dla polskiego kierowcy to czarny Volkswagen kombi, pochodzący z krajowej sieci dealerskiej, wyposażony w klimatyzację, mieszczący się w przedziale cenowym od 5 do 20 tys. zł. Nic dziwnego, że tak popularny jest u nas Passat B5 kombi…

 

DSC_8978

 

W tym roku przedstawiciele portalu OTOMOTO przyznawali nagrody w 7 kategoriach:

  • Pojazdy budowlane
  • Pojazdy rolnicze
  • Pojazdy dostawcze (do 3,5 t)
  • Pojazdy ciężarowe (powyżej 3,5 t)
  • Samochody osobowe nowe
  • Samochody osobowe używane
  • Polskie klasyki

W związku ze zwiększającą się liczbą wyszukań dotyczących klasycznej motoryzacji, zwłaszcza rodzimej, w tym roku dodano siódmą kategorię dotyczącą polskich klasyków. Niespodzianką dla zaproszonych dziennikarzy i gości była możliwość samodzielnej przejażdżki wybranymi, polskimi samochodami z epoki PRL po torze testowym FSO na warszawskim Żeraniu.

Nie jest zaskoczeniem, że w kategorii samochodów dostawczych zwyciężył Fiat Ducato. Model ten jest od 10 lat liderem sprzedaży samochodów dostawczych w naszym kraju. Wśród ciężarówek laur zgarnął Renault Magnum, wyprzedzając Mercedesa Atego i DAF-a serii XF. Najpopularniejszą maszyną budowlaną jest oczywiście koparko-ładowarka JCB, a ciągnikiem stary, dobry Ursus. Mimo postępu technologicznego na polskiej wsi wciąż króluje model C330.

Najpopularniejszym samochodem nowym został niespodziewanie Opel Astra, mimo dopiero trzeciego miejsca w rankingu sprzedaży. Drugie miejsce przypadło Volkswagenowi Passatowi, a trzecie Skodzie Octavii. Czeski kompakt stracił pozycję lidera na OTOMOTO po raz pierwszy od 5 lat, od razu spadając na najniższy stopień podium. Biorąc pod uwagę tylko marki, a nie modele, najwięcej wyszukań zanotował Volkswagen, przed Audi i Oplem.

 

DSC_0280

 

Serwis OTOMOTO kojarzy się przede wszystkim z samochodami używanymi, a w tej kategorii 2016 rok nieco zaskoczył. Główna batalia stoczyła się między zwycięskim Audi A4, a Volkswagenem Golfem. Trzecie miejsce niespodziewanie przypadło BMW serii 3. Audi A4 zostało wyszukane ponad 16,7 mln razy, Golf 15,6 mln, a serię 3 klienci wyszukiwali 15,2 mln razy. Na dalszych miejscach znalazły się Volkswagen Passat, Skoda Octavia, Audi A6, Ford Focus. Po raz pierwszy w Top 10 znalazło się BMW serii 5, a zabrakło Forda Mondeo.

Wygląda na to, że Polacy coraz częściej poszukują samochodów używanych segmentu premium. Nie jest specjalnym zaskoczeniem, że wybieramy marki niemieckie kojarzące się z prestiżem i jakością jak Audi, Volkswagen czy BMW wedle przekonania, że warto kupić starsze auto premium niż młodsze z mniej atrakcyjnym logo. Trend ten prawdopodobnie będzie się utrzymywał. Niebagatelne znaczenie mają też koszty użytkowania. Kupujemy auta stare, o wartościach poniżej 25 tys. zł. Ważna jest baza serwisowa, dostępność tanich części i prostota obsługi, a o to najłatwiej w przypadku motoryzacji niemieckiej.

Na deser dwa słowa o polskich klasykach. Zwyciężył oczywiście Polski Fiat 126p, który z roku na rok zyskuje coraz większe grono sentymentalnych nabywców. Drugie miejsce zajął równie kultowy Polski Fiat 125p, a trzecie jego krewniak FSO Polonez. Na czwartym miejscu niespodzianka – FSR Tarpan, o którym pewnie niejeden Polak już zapomniał. Piąty był król polskich bazarów, czyli FSC Żuk.

Już za rok kolejny plebiscyt na Internetowy Samochód Roku. Jeśli korzystacie z serwisu OTOMOTO pamiętajcie – każde wasze wyszukanie jest brane pod uwagę, przyczyniając się do miarodajnych wyników konkursu.

 

Bartłomiej Puchała

 

Dyskusja

komentarzy

Bartłomiej Puchała

Bartłomiej Puchała

Nie jest fanem szybkiej jazdy. Dużo większą przyjemność sprawia mu płynność prowadzenia. Dziennikarstwo motoryzacyjne to dla niego zabawa i hobby, choć marzy o przejściu na zawodowstwo. Miłośnik youngtimerów i sleeperów oraz kultowego już Top Gear – posiadacz wszystkich wydanych numerów polskiej wersji magazynu. Na co dzień upala prawie trzydziestoletnie W124.