Wymiana żarówki w samochodzie – samodzielnie czy w serwisie?

Wymiana żarówki samochodowej wydaje się zadaniem banalnie prostym, z którym powinien poradzić sobie każdy, nawet niedoświadczony kierowca. Tymczasem, ze względu na konstrukcję współczesnych samochodów, przede wszystkim z uwagi na mocno zabudowany obszar silnika, samodzielna wymiana żarówek w aucie wcale tak prosta nie jest.

 

Mała ilość miejsca do manewrowania najprostszym narzędziem typu śrubokręt i konieczność rozkręcenia kilku elementów, by w końcu dostać się do wnętrza reflektora, skutecznie zniechęca kierowców do samodzielnej realizacji takiej naprawy. Wizyta w serwisie, by wymienić przepaloną żarówkę na nową, nie jest więc dziś już żadną fanaberią, a koniecznością lub po prostu przejawem zdrowego rozsądku – lepiej zlecić taką czynność komuś doświadczonemu, niż samemu połamać zatrzaski lub w inny sposób uszkodzić obudowę reflektora. Poza tym montaż żarówki halogenowej również wymaga pewnej wprawy – jeśli przy zakładaniu żarówki złapiemy palcami za jej szklaną część, żarówka szybko się przepali. Oczywiście możemy podjąć próbę samodzielnej wymiany przepalonej żarówki, ale warto posiłkować się przy tym szczegółową instrukcją obsługi używanego przez nas pojazdu. Jeśli nie wiemy, jak wykręcić żarówkę samochodową, podjedźmy do serwisu lub do zaprzyjaźnionego warsztatu, gdzie za taką usługę zapłacimy średnio kilkanaście-kilkadziesiąt złotych (w zależności od stopnia skomplikowania wymiany).

 

Jakie żarówki mogą przepalić się w aucie?

Każdy współczesny samochód wyposażony jest w kilkanaście różnych punktów świetlnych. Podstawą oświetlenia są oczywiście reflektory przednie, najczęściej wyposażone w żarówki samochodowe halogenowe typu H1, H4 czy H7. Wykorzystuje się je w światłach drogowych, mijania, a niekiedy również w światłach przeciwmgielnych. Prócz reflektorów głównych, każdy pojazd wyposażony jest również w lampy kierunkowe (kierunkowskazy), lampy tylne i przeciwmgielne (najczęściej halogeny H3 lub H4). Dodatkowo w wielu pojazdach instalowane są również lampy boczne, obrysowe i dodatkowe, wyposażone w mniej typowe rodzaje żarówek samochodowych, na przykład R5W, W5W czy C5W.

W związku z tak dużą różnorodnością lamp i typów instalowanych w nich żarówek, nie sposób by kierowca woził ze sobą każdy ich rodzaj, jako zapas. Jeśli już chcemy zabierać ze sobą zapasowe żarówki samochodowe, najlepiej niech będą to podstawowe ich rodzaje – do świateł mijania, do świateł stop i ewentualnie żarówki do lamp kierunkowych.

 

Czy żarówki samochodowe wymienia się parami?

Gdy na przykład przepali się prawa żarówka świateł mijania, większość kierowców zdecyduje się jedynie na wymianę właśnie tej przepalonej świetlówki. Tymczasem eksperci zalecają, by żarówki samochodowe wymieniać parami. Halogeny mają stosunkowo krótką żywotność i jeśli dojdzie do przepalenia żarówki z jednej strony auta, istnieje duże prawdopodobieństwo, że żarówka w drugim reflektorze również szybko się przepali. Dlatego wymieniając jedną żarówkę, warto od razu wymienić i drugą. Tym bardziej że halogenowe żarówki samochodowe, zwłaszcza ich podstawowe wersje, są tanie (cena jednej żarówki zwykle nie przekracza kwoty kilku-kilkunastu złotych).

 

Artykuł został przygotowany na podstawie materiałów ze strony sklepu autochemia.pl, oferującego autokosmetyki i akcesoria samochodowe.

Dyskusja

komentarzy

Konrad Stopa

Konrad Stopa

Motopasjonat z krwi i kości. Od najmłodszych lat jego ulubioną zabawą było zgadywanie samochodów po dźwięku silnika. Najlepszym prezentem na gwiazdkę, o czym wiedzą najbliżsi, niezmiennie jest prasa motoryzacyjna z całego roku. Pisze dla Was z humorem i pewną dozą uszczypliwości, ciesząc się z każdego komentarza pod swoimi tekstami.