Volvo XC60 najbezpieczniejsze w historii EuroNCAP – podsumowanie 2017

Agencja badająca bezpieczeństwo nowych samochodów opublikowała podsumowanie za rok 2017. Wyróżnieni zostali najlepsi w każdym segmencie.

 

Celem Volvo jest, by po 2020 roku nikt nie został zabity ani poważnie ranny w samochodzie tej marki. Odważna deklaracja, ale wszystko wskazuje na to, że Szwedzi traktują to zadanie jak coś w rodzaju misji honorowej i robią wszystko, żeby jej sprostać. Najnowsze Volvo XC60 zebrało wręcz nieprawdopodobne wyniki w testach zderzeniowych – 98% w dziedzinie ochrony dorosłych, 87% ochrona dzieci, 76% ochrona pieszego i 95% za aktywne systemy bezpieczeństwa na pokładzie.

Testy zderzeniowe są często krytykowane, że nie odpowiadają realnym sytuacjom na drodze, więc producenci mogą się odpowiednio przygotować i dostać wzorową notę, ale Volvo jest inne. Przedstawiciele tej marki od lat badają realne wypadki z udziałem własnych samochodów, więc inspirację do ich udoskonalania czerpią z życia. Testy EuroNCAP są zaostrzane z każdym rokiem, dlatego śmiało można stwierdzić, że XC60 jest najbezpieczniejszym autem kiedykolwiek przebadanym przez tę organizację.

 

 

Wracając do wyników za zeszły rok, łącznie przebadano aż 70 samochodów, więc był to także wyjątkowo pracowity rok dla agencji. Podsumowanie według klas powstało dlatego, że nie można wprost porównać aut z różnych segmentów, więc tutaj przejrzyście widać które samochody są o krok przed konkurentami. Oto pełne wyniki:

  1. segment premium – VW Arteon
  2. duży SUV – Volvo XC60
  3. mały SUV – VW T-Roc
  4. auto miejskie – VW Polo
  5. minivan – Opel Crossland X
  6. małe auto rodzinne – Subaru XV/Subaru Impreza

Należy zauważyć także znakomite wyniki Volkswagena, którego 3 modele zostały wyróżnione w swoich kategoriach. Zaskoczeniem może też być pozycja Subaru, które chyba nigdy nie było kojarzone z wybitnymi wynikami w dziedzinie bezpieczeństwa. W tym roku kolejne testy i premiery, a poprzeczka została ustawiona jeszcze wyżej – kto w 2018 będzie najlepszy? Przekonamy się za rok.

 

Bartłomiej Puchała

fot. EuroNCAP

 

Dyskusja

komentarzy

Bartłomiej Puchała

Bartłomiej Puchała

Nie jest fanem szybkiej jazdy. Dużo większą przyjemność sprawia mu płynność prowadzenia. Dziennikarstwo motoryzacyjne to dla niego zabawa i hobby, choć marzy o przejściu na zawodowstwo. Miłośnik youngtimerów i sleeperów oraz kultowego już Top Gear - posiadacz wszystkich wydanych numerów polskiej wersji magazynu. Na co dzień upala prawie trzydziestoletnie W124.