Citroen Xantia pojawił się w sprzedaży w roku 1993 i był produkowany przez kolejne osiem lat. Jego znakiem rozpoznawczym stała się przede wszystkim staranność wykonania, choć więc mieliśmy do czynienia z autem klasy średniej ze wszystkimi jej niedostatkami, cieszyło się ono sporym zainteresowaniem. Po ulicach polskich miast nadal jeżdżą zresztą Citroeny Xantia, a osoby poszukujące samochodu na rynku wtórnym nie ukrywają, że jest on uważany przez nie za opcję wartą rozważenia
Jak prezentuje się nadwozie?
Gdy Xantia zadebiutowała na rynku był listopad 1992 roku, a jej pierwsze prezentacje były analizowane z dużą starannością. Nie mogło być jednak inaczej, mieliśmy bowiem do czynienia z następcą modelu BX, a ten, najoględniej mówiąc, nie cieszył się zbyt dobrą sławą. Ku zadowoleniu entuzjastów marki okazało się jednak, że nie popełniono błędów poprzednika, model BX zastąpił więc komfortowy samochód rodzinny, którym można się było zainteresować.
Nadwozie Xantii nie było może idealne z punktu widzenia mody panującej na początku lat dziewięćdziesiątych, w momencie debiutu uważano je więc za nieco zbyt kanciaste. Bardzo dobry współczynnik oporu powietrza rekompensował jednak ten wizualny mankament, wnętrze przeznaczone dla pięciu osób w pełni satysfakcjonowało zaś nawet najbardziej wymagających odbiorców. W samochodzie panowała wygoda, która odpowiadała nawet długonogim pasażerom, ponieważ zaś wnętrze wykończono z wykorzystaniem solidnych materiałów, nie trzeba było obawiać się jego degradacji, która miałaby nastąpić już po kilkunastu miesiącach jazdy.
Xantia zwracała na siebie uwagę przede wszystkim dzięki zastosowanym rozwiązaniom technicznym. Rozwiązaniem innowacyjnym było choćby hydropneumatyczne zawieszenie, które zapewniało nie tylko większy niż zazwyczaj komfort jazdy, ale również regulację prześwitu nawet pomimo sporego obciążenia samochodu. Kierowcy doceniali również sprężysty pedał hamulca nie wymagający od nich tak dużego wysiłku, jak rozwiązania zastosowane w konkurencyjnych pojazdach.
Rzut oka na silnik
Mówiąc o silniku w Citroenie Xantia nie można pozwalać sobie na uogólnienia, mamy bowiem do czynienia z dużą rozpiętością uzależnioną przede wszystkim od tego, w którym roku zaczęto sprzedawać konkretny model samochodu. Co ważne, ewolucje przechodziły nie tylko silniki benzynowe, ale również diesle. W dużej mierze było to zresztą powiązane ze zmianami, jakim podlegał rynek jako całość, klienci przywiązywali bowiem dużą wagę do możliwości silnika i często uzależniali od nich swoją decyzję o zakupie konkretnego modelu.
Próba oceny
Citroen Xantia nie jest rozwiązaniem wolnym od wad, trudno bowiem nie zgodzić się z tym, że silniki benzynowe nie mogą być uznawane za ekonomiczne, a ewentualne naprawy są możliwe jedynie wówczas, gdy skorzystamy z możliwości fachowego serwisu. Nie można jednak nie zgodzić się z tym, że model można uznać za udany już choćby dlatego, że zapewnia wysoki komfort podróżowania, posiada bogatą paletę silników i emituje niski poziom hałasu.
Autor artykułu Artykuł został przygotowany przez JHL – zakład mechaniczny specjalizujący się w serwisowaniu samochodów francuskich. |