Technologia LED a bezpieczeństwo na drodze

Kwestie dostosowania oświetlenia i zachowania bezpieczeństwa podczas jazdy zawsze były ze sobą mocno powiązane. Pojawiające się na rynku inteligentne i autonomiczne aplikacje zapewniają bezpieczeństwo i komfort jazdy. Rozwój technologii LED w tym zakresie ma kluczowe znaczenie – przekłada się nie tylko na nowe rozwiązania związane z designem, ale także ogranicza koszty eksploatacji lamp samochodowych. W rezultacie, inteligentne funkcje, takie jak system Adaptacyjnych Świateł Mijania (AFS) cieszą się coraz większym zainteresowaniem na rynku.

 

W wielu państwach, w tym w Polsce, jazda z włączonymi światłami niezależnie od pory dnia jest wymogiem. Tego typu regulacje są odpowiedzią na utrzymujący się trend wzrostu liczby samochodów na drogach [co roku na polskich drogach przybywa około miliona aut[1]] oraz na statystyki pokazujące, jak wiele wypadków jest wynikiem niedostatecznego oświetlenia. W związku z tym producenci samochodów zaczynają wprowadzać funkcję automatycznego włączania się świateł. Eksperci z TÜV Süd – międzynarodowego koncernu zajmującego się m.in. poprawą bezpieczeństwa zauważają, że kierowcy bardzo rzadko właściwie używają świateł drogowych: błędnie oceniają warunki, w których ich użycie jest faktycznie wskazane lub nie reagują dynamicznie na zmieniającą się sytuację na drodze, oślepiając innych kierowców.

Poszukiwanie nowych rozwiązań w odpowiedzi na problemy, które wskazują eksperci przekłada się na realne działania firm takich jak Osram Opto Semiconductors, która to wprowadziła na rynek ekonomiczne i ekologiczne rozwiązanie LED – serię Oslon Black Flat S – pierwsze Adaptacyjne Światła Mijania (AFS), dostosowujące światło z reflektorów samochodu do warunków jazdy. Rozwiązanie to umożliwia dynamiczne kierowanie wiązki światła na pobocze np. podczas skręcania, dzięki czemu kierowcy zyskują szczegółowy obraz całego otoczenia pojazdu – zamiast wyłącznie części drogi przed maską. Nie mniej ważną funkcją rozwiązania jest eliminacja efektu oślepiania (ADB), dzięki automatycznej reakcji systemu sterowania reflektorami na ruch z naprzeciwka. System ten uznawany jest za jedną z najważniejszych, z punktu widzenia bezpieczeństwa, innowacji w branży motoryzacyjnej i z tego powodu od końca 2016 roku seria Oslon Black Flat S instalowana jest przez wielu producentów samochodów przeznaczonych zarówno na rynek polski, jak i rynki europejskie.

Wielopunktowe diody LED wyznaczają nowe standardy dla instalowanych adaptacyjnych funkcji reflektorów w pojazdach (Adaptacyjne Światła Mijania – AFS) i redukcji oślepiania przy światłach długich (ADB). Systemy te automatycznie zapewniają najlepszą widoczność i warunki oświetlenia na drodze, dzięki czemu najskuteczniej zapobiegają wypadkom. To szczególnie ważne, gdyż 50% wszystkich wypadków ma miejsce po zmroku, choć w tym czasie na drogi wyjeżdża zaledwie ¼ kierowców.

 

 

Instalowanie systemów AFS i ADB podnosi dodatkowo komfort jazdy, dzięki temu, że kierowcy nie muszą ręcznie dopasowywać właściwego ustawienia reflektorów (np. wyłączać świateł długich, gdy tylko zauważą nadjeżdżający z naprzeciwka inny samochód). Technologia LED pozwala producentom implementować inteligentne systemy oświetlenia łatwiej niż wcześniej – mechaniczne systemy obracania lamp w reflektorach dzięki temu nie są już potrzebne.

Thomas Christl, Product Manager w Osram Opto Semiconductors podkreśla: Zwiększanie widoczności na drodze i jednoczesne ograniczenie odbijania się światła i oślepiania kierowców dzięki systemowi Adaptacyjnych Świateł Drogowych (ADB) gwarantuje zwiększenie komfortu i bezpieczeństwa kierowców i wszystkich uczestników ruchu drogowego. Systemy ADB stanowią jedne z najbardziej zaawansowanych technologicznie wynalazków związanych z systemami adaptacyjnego oświetlenia (AFS). Podczas, gdy kierowcy przez cały czas mają włączoną funkcję świateł drogowych, pozostali użytkownicy ruchu – dzięki dynamicznemu systemowi reakcji na sytuację na drodze – nie są nimi oślepiani. Zintegrowana kamera ADB rozpoznaje inne pojazdy i obiekty na drodze, i natychmiast wygasza długie reflektory, dzięki czemu zachowane są warunki bezpieczeństwa na drodze.

Seria Oslon Black Flat S to pierwsza na świecie powierzchnia montażowa LED z nawet pięcioma indywidualnie sterowanymi chipami. Przełączane segmenty światła pozwalają na reakcję zarówno na ruch pojazdów nadjeżdżających z naprzeciwka, jak i na sytuacje na tym samym pasie ruchu, dzięki czemu zwiększona jest wygoda i bezpieczeństwo jazdy. Lepsze właściwości termiczne diody LED o dużej mocy oferują korzyści systemowe i są odpowiednie jako atrakcyjne rozwiązanie ADB dla pojazdów klasy kompaktowej.

Produkty Oslon Black Flat S łączą w sobie korzyści dwóch pakietów produktów marki Osram Opto Semiconductors – Oslon Black Flat oraz Osram Ostar Headlamp. Wyposażone w nową technologię chipową rozwiązania firmy Osram Opto Semiconductors gwarantują uproszczenie kolejnych projektów optycznych i możliwość wprowadzania dalszych ulepszeń jasności oświetlenia.

Koszty adaptacji rozwiązań zawsze są czynnikiem decydującym o szybkości rozwoju danej technologii. Ich redukcja sprawia, że rozwiązania, które dotąd były zarezerwowane wyłącznie dla sektora premium, dziś dostępne są powszechnie.

Aby dowiedzieć się więcej o rozwiązaniach Osram Opto Semiconductors wykorzystywanych w branży motoryzacyjnej oraz o produktach z linii Oslon odwiedź naszą stronę.

 

Źródło: Osram Opto Semiconductors / art. sponsorowany

 

[1] Raport Branży Motoryzacyjnej PZPM 2016, strona 18

Dyskusja

komentarzy

Konrad Stopa

Konrad Stopa

Motopasjonat z krwi i kości. Od najmłodszych lat jego ulubioną zabawą było zgadywanie samochodów po dźwięku silnika. Najlepszym prezentem na gwiazdkę, o czym wiedzą najbliżsi, niezmiennie jest prasa motoryzacyjna z całego roku. Pisze dla Was z humorem i pewną dozą uszczypliwości, ciesząc się z każdego komentarza pod swoimi tekstami.