Stłuczka przytrafić może się każdemu z nas. Jest to sytuacja bardzo stresująca, lecz pamiętając o kilku podstawowych zasadach, uda nam się sprawnie załatwić wszystkie formalności z nią związane.
Na samym początku usuńmy pojazdy z jezdni i zadbajmy o bezpieczeństwo nasze i otoczenia – włączmy światła awaryjne, załóżmy kamizelkę odblaskową i ustawmy za samochodem trójkąt ostrzegawczy. Do kolizji przeważnie nie ma konieczności wzywania policji. Jest to niezbędne jedynie wówczas, gdy w wypadku są ranni lub ofiary śmiertelne, nie ma możliwości ustalenia kto jest sprawcą zdarzenia lub podejrzewamy, że doszło do popełnienia przestępstwa (na przykład kierowca jest pod wpływem alkoholu lub środków odurzających).
Kolejny etap to spisanie oświadczenia uczestników zdarzenia, które zawierać powinno datę, godzinę oraz miejsce kolizji, dane osobowe właścicieli pojazdów, które brały udział w zdarzeniu, a także uczestników i świadków (imię, nazwisko, pesel oraz adres), numery rejestracyjne samochodów biorących udział w wypadku, numery polis ubezpieczeniowych, przebieg zdarzenia oraz oświadczenie winy. Dodatkowo warto jest również wykonać zdjęcia pojazdu i miejsca wypadku, zabezpieczyć nagranie zdarzenia kamerą samochodową oraz zapisać numer notatki policji (o ile została ona wezwana).
Jeżeli nasz samochód nie nadaje się do dalszej jazdy, zostanie on odholowany we wskazane miejsce. Gdy w wyniku stłuczki wymagać będzie on naprawy, mamy dwa sposoby na rozliczenie jej kosztów. Pierwszy z nich bazuje na wycenie naszego towarzystwa ubezpieczeniowego. Nie jest wymagane tutaj potwierdzenie naprawy pojazdu – otrzymujemy niezbędne środki i samodzielnie decydujemy o zakresie, czasie i miejscu naprawy oraz częściach zamiennych. Rozliczyć możemy się także na podstawie faktury VAT z warsztatu potwierdzającej naprawę (dotyczy to zarówno ubezpieczenia OC jak i autocasco). Towarzystwo ubezpieczeniowe przelać może pieniądze albo na nasze konto albo na konto upoważnionego warsztatu. Zanim rozpoczniemy naprawę, warto jej zakres oraz koszty ustalić z działem likwidacji szkód.
Gdy rozliczamy koszty na podstawie wyceny, warto sprawdzić oferty kilku warsztatów oraz opinie na ich temat. Na podstawie otrzymanego kosztorysu szkody poprośmy o wycenę – najlepiej z rozbiciem na koszty usługi naprawy oraz koszty części. Pamiętajmy, że zawsze istnieje możliwość negocjowania z warsztatem całkowitych kosztów naprawy. Części możemy również kupić samodzielnie, na przykład przez Internet.
Do likwidacji szkód stosowane mogą być części z logo producenta auta (oznaczone literą O) lub tylko z logo producenta części (zazwyczaj oznaczone są one literami Q lub P). Te drugie produkowane są ściśle z wymogami oraz standardami producenta pojazdu, oznaczane logo i numerem katalogowym producenta pojazdu, więc nie musimy obawiać się o ich jakość.
Źródło: proama.pl / art. sponsorowany