Rotacja opon to element, którego nie można pominąć w prawidłowej konserwacji i użytkowaniu opon samochodowych. Każdemu właścicielowi pojazdu zależy na jak najdłuższym czasie użytkowania opony. Właściwie konserwowana opona to bezpieczeństwo użytkownika oraz innych uczestników ruchu drogowego.
Użytkownicy samochodów, a zwłaszcza właściciele zwracają uwagę na wszelkie sposoby wydłużenia żywotności stosowanych w aucie części, w tym opon. A o opony można dbać, a właściwie zadbane, mogą służyć przez długi czas. To takich, przedłużających życie oponom zabiegów należy rotowanie, czyli popularnie mówiąc, przekładanie opon względem oś auta i jego stron.
Opony na osi napędowej najszybciej się zużywają
Należy pamiętać, że opony osi napędowej samochodu zużywają się szybciej, ze względu na fakt, że to one “pracują” nad zwiększeniem i zmniejszaniem prędkości samochodu, opony pokonują tu zdecydowanie większe opory, niż opony osi wleczonej, tym samym intensywność ich pracy, a co za tym idzie, stopnia zużycia jest zdecydowanie większa, niż opon biernych. Głębokość bieżnika, często nierówna na różnych osiach, może stać się powodem nierównego hamowania. W czasie deszczowej pogody samochód może “iść” nierówno, ślizgać się po koleinach i nierównościach, prowadząc do niekontrolowanego poślizgu. Jeśli zamieniamy opony miejscami, nie tylko przedłużamy ich żywotność i możliwość ich eksploatacji, ale też mamy wpływ na zwiększenie przyczepności osi nienapędzanej samochodu.
Przekładanie opon musi być zgodne ze sztuką i dobrze przemyślane
Rotując opony nie można zdać się na przypadek. Opony sezonowe powinny być zmieniane wg zaleceń producentów. Najważniejszy w tym wypadku jest bieżnik, oraz jego konstrukcja kierunkowa, symetryczna czy asymetryczna. To warunkuje sposób przekładania opon na konkretną os czy stronę pojazdu. Ujednolicaniu zużycia opon sprzyja przekładania opon z osi napędowej na oś wleczoną. To również najczęściej stosowany sposób rotowania opon. Wyklucza się zakładanie opon, których bieżnik jest zużyty w sposób, który uniemożliwia jego bezpieczne używanie. Niekoniecznie jednak trzeba zakupić nowy komplet. Zakładać je należy wówczas na oś wleczoną, nie napędzaną, która ma większą tendencję do uciekania w razie poślizgu. Nowy komplet zapewnia jej większą przyczepność. Czasem wystarczy dokupienie nowej pary, jednakże producenci zalecają wówczas i tak wymianę całego kompletu.
Opony symetryczne, asymetryczne i kierunkowe – czyli liczy się bieżnik
Największą dowolność rotacji dają opony symetryczne, stosowane w małych i średnich autach miejskich, rotowane mogą być wg wzoru X, zarówno między osiami jak i stronami samochodu. Możliwość rotacji i zwiększenie ich żywotności pozwala docenić ich praktyczną stronę.
Opony asymetryczne mogą być rotowane między osiami, ale przekładając je warto zwrócić uwagę na symbole Inside i Outside na bocznej ścianie opony, a to dlatego, że wzór bieżnika po zewnętrznej i wewnętrznej stronie opony jest różny, co przekłada się na parametry przyczepności na mokrej bądź suchej nawierzchni. Opony kierunkowe mogą być rotowane tylko po jednej stronie pojazdu ze względu na kierunek obrotu. Kierunkowy bieżnik stosowany jest najczęściej w oponach zimowych, gdzie odpowiada za właściwe odprowadzanie wody i śniegu spod kół.
Czytaj instrukcje
W instrukcjach obsługi powinny znaleźć się informacje dotyczące kolejności i harmonogramu rotacji. Tam również znajdą się informacje dotyczące interwałów przejechanych kilometrów lub zużycia opony. Należy tu również pamiętać, że prawidłowe ciśnienie ma nadal ogromny wpływ na eksploatację i żywotność opony. Jeżdżąc na ciśnieniu zalecanym przez producenta opony i pojazdu można wydłużyć jej żywotność o kilka tysięcy kilometrów, co ma niebagatelne znaczenie, patrząc na koszt zakupu nowych opon.
Autor artykułu: Artykuł został przygotowany przez firmę Pomoc Drogowa Jacek Szewczyk z Gdańska zajmującą się pomocą drogową i transportem aut i maszyn. |