Przewodnik po nowych oponach zimowych (sezon 2013/2014)

Już niedługo zacznie się kalendarza jesień. Nasz polski klimat w ostatnich latach stał się mocno nieprzewidywalny, co utrudnia kierowcom przygotowanie się do zimy, która może zaskoczyć nas już niebawem. Dlatego warto przygotować się do niej zawczasu, a jedną z najważniejszych zmian jest wybór odpowiedniego ogumienia. Producenci opon przedstawili właśnie kilka nowych propozycji.

Jednym z producentów wprowadzających nowy model jest koncern Goodyear. Dunlop SP Winter Response 2 (Dunlop to marka należąca do Goodyear’a) to następca docenianej przez kierowców opony Dunlop SP Winter Response. Dunlop SP Winter Response 2 charakteryzuje się przede wszystkim większą wydajnością i lepszą przyczepnością. Największą zmianą w stosunku do poprzednika, jest zastąpienie bieżnika asymetrycznego przez kierunkowy. Opona występuje w rozmiarach od 14 do 15 cali.

Było coś z klasy premium, czas na klasę średnią. Tegoroczna nowość od Bridgestone’a to Firestone Winterhawk 3. Model ten to połączenie najlepszych cech cieszących się dużą popularnością modeli Firestone Winterhawk 2 EVO i Firestone Winterhawk 2V EVO i jednocześnie ich następca. Testy przed wprowadzeniem opony na rynek pokazały, że opona wyprzedza swoich poprzedników w prowadzeniu na mokrej i błotnistej nawierzchni oraz w przyczepności na sypkim śniegu. Opona występuje w rozmiarach od 14 do 17 cali.

Kolejna propozycja z klasy średniej to model pochodzący z koncernu Continentala: Uniroyal MS Plus 77. Opona jest następcą modelu Uniroyal MS Plus 66, który cztery lata z rzędu otrzymywał ocenę „polecana” w prestiżowych testach ADAC. Można ją montować zarówno w autach klasy średniej, jak i wyższej (występuje w rozmiarach od 15 do 18 cali). O oponach Uniroyal zwykło się mówić jako o ekspercie na mokrej drodze. Technologie, które gwarantują odpowiednie osiągi na mokrej drodze, a które zawiera w sobie opona (kierunkowy bieżnik, system lameli, nowoczesna mieszanka) świetnie pracują również na śniegu, błocie i na suchej nawierzchni. Co więcej, producent znacznie poprawił drogę hamowania opony i jej prowadzenie na każdym typie zimowej nawierzchni.

Również klasa ekonomiczna powiększa się w tym roku o kolejny model opony zimowej. Zeetex Z-Ice 1000 to kolejna opona debiutująca w roli następcy (jej poprzednik to Zeetex Ice-Plus S-100). Marka Zeetex z każdym nowym modelem opon pokazuje, że jej produkty to połączenie wysokiej jakości z bardzo atrakcyjną ceną. Dzięki asymetrycznej budowie bieżnika opona świetnie zachowuje się we wszystkich warunkach spotykanych zimą. Opona jest jednocześnie bezpieczna i komfortowa. Takie połączenie rzadko można znaleźć w ofercie opon zimowych, dlatego warto je docenić. W porównaniu do poprzednika poprawiono jeszcze stabilność opony i odporność na aquaplaning. Opona występuje w rozmiarach od 14 do 17 cali.

Od czasu wzrostu popularności SUV-ami zawsze wśród nowości pojawiają modele dla tego typu aut. Jednym z takich debiutów w tym sezonie jest opona Nokian WR SUV 3. Opona dostępna jest w rozmiarach od 13 do 21 cali. Większość rozmiarów ma oznaczenie XL, co oznacza, że opony są przygotowane do znoszenia dużych obciążeń. Kierunkowe nacięcia na oponie swobodnie odprowadzają wodę i błoto pośniegowe. Jej ostre lamele i wysokiej jakości mieszanka gumowa to odpowiednie połączenie dla kierowców, którym zależy przede wszystkim na stabilnej i przyczepnej jeździe. Dzięki licznym testom opony w skandynawskiej zimie Nokian WR SUV 3 to wyposażenie odpowiednio dostosowane do warunków zimowych panujących w Europie Centralnej.

Z kolejną propozycją dla SUV-ów wystąpił też Bridgestone. Bridgestone LM-80 EVO ma trudne zadanie – występuje w roli następcy Bridgestone LM-80, która w poprzednim sezonie zimowym zdobyła trzykrotnie 1. miejsce w testach opon zimowych. W porównaniu do poprzednika Bridgestone LM-80 EVO ma na swojej powierzchni inny układ lamelek, które poprawiają osiągi na mokrej drodze. Po drugie wykonana jest z ekologicznego tworzywa z krzemionką, które razem ze zmienioną konstrukcją żebra centralnego i klocków barkowych polepsza prowadzenie i przyczepność opony.

W tym roku swoje nowości na zimę zaprezentowały także Toyo i Pirelli. Pierwszy z nich – Toyo Snowprox S943 występuje w rozmiarach od 15 do 16 cali. Opona znacznie różni się od swojego poprzednika – testy producenta wskazują, że ma o 37% większą trwałość, 19% lepsze opory toczenia, 4% lepsze hamowanie na śniegu, 9% lepszą przyczepność na mokrej drodze i 5% skuteczniejszą ochronę przed aquaplaningiem.

Kolejna propozycja dla szybkich aut to Pirelli SottoZero Serie III, najnowsza odsłona sławnej serii Sottozero. W porównaniu do poprzednich modeli z tej serii opona została wyposażona w kierunkowy bieżnik. Nie bez powodu właśnie ten kształt bieżnika jest najczęściej wykorzystywany przy budowie opon zimowych, w ten sposób poprawiono osiągi opony na typowo zimowych nawierzchniach. W modelu Pirelli Sottozero 3 zadbano też o lepszą sztywność, która jest niezbędna przy dynamicznym stylu jazdy, a szczególnie przy nagłym ruszaniu czy hamowaniu. Zastosowanie specjalnych lameli 3D powoduje, że boki opony nie odkształcają się, co daje lepszy kontakt z drogą. Nowoczesne rowki obwodowe szybko i skutecznie odprowadzają wodę. Testy opony we Włoszech, Austrii, Szwecji, Finlandii i Nowej Zelandii to gwarancja tego, że opona da sobie radę w trudnych warunkach zimowych. Opona dostępna jest w rozmiarach od 16 do 21 cali (również w opcji RunFlat).

Tak więc warto poczytać o nowych propozycjach producentów, bo przecież wiadomo, że bezpieczeństwo na drodze jest najważniejsze. Nawet jeśli nasz samochód nie jest dzieckiem najnowszej technologii, to porządne ogumienie może nieraz wyciągnąć nas z poważnej opresji na zaśnieżonej lub oblodzonej ulicy.

Źródło: oponeo.pl

Dyskusja

komentarzy

Konrad Stopa

Konrad Stopa

Motopasjonat z krwi i kości. Od najmłodszych lat jego ulubioną zabawą było zgadywanie samochodów po dźwięku silnika. Najlepszym prezentem na gwiazdkę, o czym wiedzą najbliżsi, niezmiennie jest prasa motoryzacyjna z całego roku. Pisze dla Was z humorem i pewną dozą uszczypliwości, ciesząc się z każdego komentarza pod swoimi tekstami.