Dzisiaj otrzymaliśmy ciekawego maila od naszego czytelnika Pawła, który ma dość nieprawdopodobny problem z nowym Fiatem. A raczej z salonem, który wprowadził go w błąd. Zobaczcie o co chodzi.
Nasza strona, to z jednej strony spełnienie naszych motoryzacyjnych pasji, ale z drugiej chęć pomocy naszym czytelnikom, więc jeśli spotykacie się z czymś „nie halo” związanym z motoryzacją piszcie do nas śmiało – redakcja@motopodprad.pl
Mail zaczyna się tak:
Witam chciałbym poruszyć temat jak FCA ( Fiat , Jeep, Alfa romeo, Lancia ) okłamuje swoich klientów przy nabywaniu nowych samochodów z nawigacją .W roku 2015 podobna była sytuacja z mazdą 6, bo kradli ją na potęgę, dzięki artykułom zmieniło się i Mazda stosuje lepsze zabezpieczenia.
Liczymy, że nasza publikacja również zmieni sytuację z FCA.
Wszędzie Fiat chwali się że system nawigacji uconnect 6,5 cala jest wyposażony w nawigację tomtom :
- http://www.fiatpress.pl/press/detail/783
- http://www.lokalizacja.info/pl/rynek-masowy/nawigacja-samochodowa—connected-car/fiat-uconnect-live-z-rozwiazaniami-tomtom.html#.V69QvSgS_IU
Wszyscy sprzedawcy w całej Polsce wmawiają klientom, że jeśli dokupią ucoonect 6,5 cala będą mieć darmową nawigację TOMTOM z darmową aktualizację do 90 dni od zakupu auta.
Tak było w moim przypadku. Otóż zakupiłem Fiata 500x w zeszłym tygodniu w środę i dopłaciłem 3 tys.zł do nawigacji. Niestety, okazało się, że po wyjechaniu z salonu nawigacja nie ma nowych dróg. By to zmienić wszedłem w opcje i okazało się, że takiej ikonki jak aktualizuj nie ma. Zadzwoniłem do firmy TOMTOM i przebyłem szok. Firma TOMTOM daje aktualizacje tylko do modeli uconnect 5-calowych (za wyjątkiem Fiata Tipo), a co do modeli 6,5 calowych oni nie są właścicielami map – są tylko właścicielami systemu uconnet.
Od razu udałem się do salonu gdzie kupowałem auto, by wyjaśnić sprawę. Szef serwisu powiedział że na 100% w systemie są mapy TOMTOM. W międzyczasie dzwoniłem do 8 salonów fiata, by to potwierdzić i usłyszałem to samo – model 6,5 cala jest wyposażony w nawigację TOMTOM.
Napisałem pismo do Fiata w Polsce. Dzwonił do mnie pan z działu do spraw klienta i powiedział mi, że w aucie jest zainstalowana nawigacja TOMTOM. Zgodziłem się z nim, że fakt system jest z TOMTOMa, ale mapy nie wiadomo kogo i że się nie da ich zaktualizować. Powiedziano mi że jestem pierwszym przypadkiem w Polsce, który ma problemy z nawigacją i oni to sprawdzą. W piątek 12.08.2016 otrzymuje informację z działu, który zajmuje się nawigacjami:
- Pan przeprasza mnie przez telefon i informuje, że w moim aucie jak i wielu innych klientów jest zainstalowana mapa innego dostawcy – HERE.
W skrócie ja mam auto z 2016, ale mapy są z 2013 roku. Dopiero we wrześniu będzie aktualizacja za 200 euro.
Jak jest to możliwe, że wszyscy wmawiają nam, że w aucie jest nawigacja TOMTOM, a okazuje się być HERE? Powiedziano mi, że mam mieć pretensje do sprzedawcy, bo to oni odpowiadają za stan i że wprowadzili mnie w błąd, oni też nie odpowiadają za dział marketingu w Fiacie. Nie powiedzieli mi co mam zrobić i oni nie wiedzą, bo Fiat Auto Poland nie odpowiada za stan obecny. Tylko dilerzy. Tam gdzie kupowałem diler jest w szoku, bo otrzymał oficjalne informacje, że we wszystkich autach gdzie są montowane uconnect 6,5 cala i fiat tipo z uconnect 5-cali nie ma nawigacji TOMTOM i to sprzedawca odpowiada za wprowadzenie ludzi w błąd. Salon gdzie kupiłem auto jest w szoku, że to na nich zwalono i wcześniej ich niepoinformowano. Dzwoniłem w sobotę do Krakowa, Warszawy, Łodzi i wszyscy wmawiają, że jest zamontowana mapa z firmy TOMTOM. Gdy opisuje im co mnie spotkało to odpowiadają mi, że mają pisma, ale na bilbordach Fiat reklamuje się co z nawigacjami TOMTOM .
W moim przypadku nawigacja 5calowa była w standardzie, więc do większej musiałem dopłacić 3 tys.zł – namowy sprzedawcy, ponieważ dużo podróżuje po Polsce.
Jak się okazuje problem jest w całej Europie z nawigacjami Fiata, w tym w Polsce. Internet aż huczy o tym. Fiat w Polsce i Europie próbuje wyjść na prostą, ale okazuje się, że to tylko Fiat kłamał co do czystości spalin i teraz kolejne oszustwo odnośnie nawigacji. Fiat musi się przyznać do błędu. Ja oczekuje, że dostanę aktualizację gratis tak jak obiecywano mi w salonie. Na razie Fiat umył ręce. Mam pierwszy raz w życiu Fiata – model 500x biały lounge 1.6 z fabryczną instalacją gazową .
Oto linki jak opisują na forach ludzie jak ich oszukano przy nawigacjach z FCA:
http://www.forum.alfaholicy.org/mito_giulietta/138457-uconnect_pytania_odpowiedzi-10.html
http://fiatklubpolska.pl/500-449/fiat-i-jeep-ma-problemy-z-uconnect-6-5-a-33459/
http://www.jeep.org.pl/forum/thread-57814-post-1099670.html#pid1099670
http://fiatklubpolska.pl/tipo-531/nawigacja-33299/
Pawle, mam nadzieję, że ten materiał jakoś pomoże! Gdy trafi do nas testowy Fiat na pewno to sprawdzimy! Gdybyście mieli podobne problemy piszcie w komentarzach! Sprawę sprzedamy Turbo Kamerze – może jakoś pomogą!
*mail po lekkiej korekcie gramatycznej – merytorycznie niezmieniony
A jak się ma do tego rękojmia? klient został wprowadzony w błąd przez sprzedawcę – mógłby żądać nieodpłatnie wymiany nawigacji na model 5 cali z darmowymi mapami, oraz zwrot wydanych 3 tysięcy zł na nieprzydatną aktualizację. Chyba że trzeba oddać całe auto, co razej w grę nie wchodzi
Kupionym towarem jest całe auto, a nie sama nawigacja.
Skoro towar jest niezgodny z deklaracjami producenta a producent nie jest w stanie usunąć niezgodności w terminie 14 dni to można odstąpić od umowy kupna-sprzedaży.
Jak we wrześniu pojawi się aktualizacja to Fiat będzie mógł zaproponować usunięcie niezgodności poprzez pokrycie kosztu aktualizacji.
Liczymy, że na tej aktualizacji się skończy, bo to klient chce uzyskać
Proponuje napisać do rzecznika konsumenta czy tam klienta. Sytuacja szybko sie wyjaśni. Można sprawę naglosnic rownież na fb i Twitterze.
W końcu to tylko Fiat, więc nie ma się co dziwić
Dla przykładu konkurencyjna Mazda CX-3 ma aktualne mapy i darmowe aktualizacje przez 5 lat.
Myślę, że nie tylko Mazda, ale większość producentów. Ta sytuacja jest absurdalna…
W Śkodzie aktualizacja kosztuje 1000 zł.
Będę stał murem za dilerem , ponieważ to diler nie odpowiada
za stan , tylko FCA czyli Fiat Polska . Bo dzieje sie to w każdej marce FCA . I
dilerzy bazują na informacjach z fiata żę mapy w 6,5 cala są z tomtom . Co
oczekuje aktualizacje za darmo nawigacji
w ciągu 90 dni do map z 2016 roku a
potem co roku moge płacić 275 zł z godnie z umową , ale nie 200 euro
FCA ani Fiat Polska nie są stroną umowy.
To dealer sprzedał auto i to on odpowiada za zapewnienia producenta zawarte w reklamie.
Oczywiście ma prawo dochodzić zwrotu kosztów od Fiata.
Czekamy na rozwój sytuacji, z ciekawości ile kosztował cały samochód?
Proponuję skontaktować się z UOKiK.