O czym najczęściej zapominamy przy eksploatacji samochodu?

Użytkowanie samochodu wiąże się z bezustannym doglądaniem jego stanu technicznego. Często jednak terminy opłat bądź wymian wypadają nam z głowy lub je celowo pomijamy. Oto 5 najczęstszych takich przypadków.

1. Oleje
Bardzo często kierowcy zapominają kiedy była ostatnia wymiana albo świadomie wydłużają interwały wymiany olejów. Powody mogą być różne: brak czasu, brak pieniędzy lub niewiedza jak dobrać olej. A gdzie kupić? Najlepiej i najtaniej na olej-silnikowy24.pl. Olej silnikowy należy wymieniać bezwzględnie na czas, gdyż ignorowanie tego obowiązku grozi bardzo poważnymi konsekwencjami z zatarciem silnika włącznie. Układ olejowy to krwioobieg naszego silnika: musi być czysty i ‘zdrowy’. Przy niektórych silnikach zalecane jest nawet skracanie interwałów wymiany oleju dla lepszej żywotności jednostki napędowej.
Często zapominamy także o regularnym sprawdzaniu poziomu oleju w silniku – ten prosty zabieg może zawczasu uświadomić nas o pogarszającym się stanie silnika. Jeśli oleju ubywa w przyspieszonym tempie to albo silnik jest mocno zużyty albo po prostu nieszczelny. W obu przypadkach wczesne wykrycie usterki zwiększa szanse na jej sprawne wyeliminowanie.
W tym punkcie chodzi także o olej w automatycznej skrzyni biegów. Wbrew obiegowej opinii nie jest on niewymienialny – zaleca się jego zmianę co 60 tys. km.

 

2. Hamulce
Wielu kierowców, zwłaszcza w Polsce, ma głęboko w poważaniu stan tak ważnego układu jak układ hamulcowy. Chociażby płyn – powinno się go zmieniać co 2 lata, gdyż z biegiem czasu traci swoje właściwości, co odbija się na skuteczności hamowania samochodu. O ile o klockach ludzie względnie pamiętają, tak tarcze są bardzo często ignorowane i użytkowane aż dosłownie znikną. Tymczasem każda tarcza o grubości poniżej minimalnej przewidzianej przez producenta nadaje się do wymiany. Tarcze mogą też korodować i w ten sposób wpływać na jakość hamowania.

 

To jedyne elementy samochodu, które stykają się z drogą, więc są niezwykle ważne dla bezpieczeństwa. W Polsce według prawa opony muszą mieć głębokość bieżnika większą niż 1,6 mm. Najlepiej jest jednak wymieniać je gdy mają około 4-5 mm (fabrycznie nowa opona ma ok. 9 mm bieżnika). Poniżej 4 mm opona może stracić nieco swoich właściwości, zwłaszcza na mokrej lub śliskiej nawierzchni. Głębokość bieżnika to nie jedyny parametr ważny dla opony – także jej wiek ma znaczenie. Z biegiem czasu guma traci zakładane przez producenta normy. Gdy opony już pękają ze starości należy je także wymienić bez względu na stan bieżnika. Nawet nieużywane opony, które leżały kilka lat nie są już tak dobre, jak nówki. Jak sprawdzić wiek opony? Po czterocyfrowym numerze DOT, który określa tydzień i rok wyprodukowania danej gumy.
Kierowcy często zapominają też kontrolować ciśnienia w swoich oponach. Zaleca się to robić co 2 tygodnie – czynność ta kosztuje tylko odrobinę wysiłku, bo można to zrobić na większości stacji paliw. Niewłaściwe ciśnienie w oponach prowadzi do niestabilnej jazdy, przyspieszonego zużycia opon lub ich przebijania.

 

4. Żarówki
Od kiedy wprowadzono w życie nakaz jazdy na światłach przez całą dobę spotyka się na drodze mnóstwo ‘cyklopów’. Brak świateł mijania czy drogowych łatwo dostrzec zza kierownicy, ale często lenistwo lub brak czasu sprawiają, że kierowca jeździ bez żarówki przez dłuższy czas. Usterki oświetlenia z tyłu samochodu trudniej zdiagnozować, więc tu najczęstszą przyczyną opóźniania wymiany jest po prostu nieświadomość awarii.

 

5. Opłaty
O ile przegapienie terminu przeglądu technicznego nie wiąże się z większymi nieprzyjemnościami (chyba, że akurat wtedy skontroluje nas policja), to terminów opłacenia polisy OC bezwzględnie należy pilnować. Na szczęście wielu ubezpieczycieli świadczy usługę przypominania o terminach opłacenia składek przez SMS. Przypominamy, że jazda bez obowiązkowej polisy OC jest w naszym kraju przestępstwem i grozi bardzo poważnymi konsekwencjami.

 

Bartłomiej Puchała

Dyskusja

komentarzy

Bartłomiej Puchała

Bartłomiej Puchała

Nie jest fanem szybkiej jazdy. Dużo większą przyjemność sprawia mu płynność prowadzenia. Dziennikarstwo motoryzacyjne to dla niego zabawa i hobby, choć marzy o przejściu na zawodowstwo. Miłośnik youngtimerów i sleeperów oraz kultowego już Top Gear - posiadacz wszystkich wydanych numerów polskiej wersji magazynu. Na co dzień upala prawie trzydziestoletnie W124.