Obecna motoryzacja jest na tyle rozbudowana, że wiele samochodów trudno jednoznacznie sklasyfikować. Jedną z ważniejszych grup są auta sportowo-rekreacyjne. Kategoria ta obejmuje wszystkie samochody typu coupe oraz modele z otwartym nadwoziem.
Kabriolety
Kabriolet to auto z otwartym nadwoziem, które nie posiada stałego dachu. Większość producentów stosuje jednak składany dach, który przybierać może formę materiałową lub stalową. Możemy mieć do czynienia z jego wersją zdejmowaną i zostawianą w garażu lub składaną i przechowywaną w bagażniku. Dodatkową cechą nadwozia kabrioletu są otwierane okna boczne oraz brak pionowego słupka typu B i ram przy górnej krawędzi nadwozia. Jedyną ramę stanowi tu krawędź przedniej szyby. Kabriolet przeważnie posiada dwoje drzwi, lecz spotkać można się także z modelami czterodrzwiowymi. Otwarte nadwozie nie posiada żadnego technicznego uzasadnienia – jest ono niedoskonałe aerodynamicznie, wymaga długotrwałej fazy projektowej oraz dokładnego dopasowania montażu.
Jedna z podgrup tego typu samochodów to roadster, czyli kabriolet na bazie auta sportowego. Cechą charakterystyczną takiego nadwozia stanowi długi przód i krótki tył – niekiedy kabina pasażerska zaczyna się dopiero w połowie pojazdu. Dach jest tu przeważnie montowany do karoserii, lecz nie jest z nią związany.
Coupe
Tego typu nadwozie to 2-, 3- lub 4-drzwiowy samochód wraz z wydzielonym bagażnikiem i wyraźnie, charakterystycznie opadającą z tyłu linią dachu, co ma na celu nadanie mu sportowego charakteru. Typowymi samochodami o tego typu nadwoziu są Mazda RX8 lub Porsche 911. Nadwozie tego typu cechuje się bardziej opływową i płaską stylizacją niż pozostałe wersje nadwoziowe. Priorytetami projektu są tu osiągi oraz estetyczny wygląd. Karoserie tego typu rysuje się przeważnie z myślą o pasażerach przednich siedzeń. Miejsca w drugim rzędzie, o ile istnieją, nie są przeważnie zbyt komfortowe, a to ze względu na nisko opadający dach.
SUV
Te popularne samochody zaliczają się do grupy aut terenowo-rekreacyjnych (ang. SUV = Sport Utility Vehicle) . Łączą w sobie cechy pojazdu terenowego i vana jako samochodu rodzinnego. Ich główną cechą charakterystyczną jest większy niż dla aut osobowych prześwit, z kolei nadwozie przeważnie przypomina klasycznego hatchbacka. Nie oznacza to jednak, że na nim bazuje – SUV-y stanowią przeważnie odrębne konstrukcje. Idealnie sprawdzają się w czasie wycieczek całą rodziną lub podczas wypraw na mniej uczęszczanych drogach.
Źródło: Mazda / art. sponsorowany