Oto 30 najlepiej sprzedających się modeli typu SUV/crossover w zeszłym roku w Polsce.
Segmenty rynku samochodów typu SUV i crossoverów wciąż rosną. Każdy liczący się producent chce mieć w nich jak największy udział, bo wzrostom sprzedaży nie widać końca, a sytuacja utrzymuje się już od kilku lat. Sprawia to, że w tym rejonie rynku jest szczególnie ciasno. Opublikowane przez IBRM Samar wyniki oparte są o Centralną Ewidencję Pojazdów i Kierowców.
Zestawienie marka/model i liczba zarejestrowanych egzemplarzy:
1. Dacia Duster: 9542
Cena czyni cuda? Dacią Duster można wyjechać z salonu zostawiając tam ledwie 39 900 zł. Budżetowa marka koncernu Renault tym samym zjednała sobie klientów, którym nie zależy na prestiżowym logo. Proste silniki benzynowe mogą być wyposażone w fabryczną instalację LPG, a diesle dCi to mistrzowie oszczędności. Duster wyraźnie zwyciężył w segmencie crossoverów, zresztą już nie pierwszy raz. Tuż za rogiem kolejna generacja tego modelu, więc z dużym prawdopodobieństwem można powiedzieć, że za rok początek rankingu będzie dokładnie taki sam.
2. Nissan Qashqai: 8055
Na drugim miejscu kolejne auto z koncernu Nissan-Renault. Qashqai nie jest może najłatwiejszą do zapamiętania nazwą, ale status bestsellera posiada jak najbardziej zasłużenie. Nissan jako jeden z pierwszych wyznaczył kierunek dla średniej wielkości crossoverów i wciąż ma w nim mocną pozycję, zresztą nie tylko w Polsce. Na przykład w Wielkiej Brytanii ten model jest najlepiej sprzedającym się samochodem w ogóle (!). Można mieć go z napędem na przód lub wszystkie koła, a gama wersji i opcji wyposażenia jest bardzo szeroka. Silniki to w większości jednostki po downsizingu, więc oszczędne i nowoczesne. Brakuje jedynie jakiejś wyrazistej wersji o sportowym charakterze i mocniejszym silniku. Cenniki w Polsce zaczynają się od 79 750 zł.
3. Hyundai Tucson: 7649
Kolejny średniej wielkości SUV z gatunku tych rozsądnych, o korzystnych parametrach za niewielkie pieniądze. Ciekawe, że Hyundai Tucson jest wyżej niż KIA Sportage – bliźniaczy model tego samego koncernu. Być może wpływ na to ma bardziej konkretny design, a także szersza gama silnikowa i większe możliwości konfiguracji wyposażenia. Silniki Tucsona to jednostki, które nie znają pojęcia downsizingu, a mimo to cieszą się sporym powodzeniem. Najlepszym źródłem napędu do Tucsona jest turbodiesel – najlepiej 2.0 o mocy 185 KM. Takie wersje kosztują od 129 900 zł, ale ogólnie cenniki zaczynają się od 85 990 zł.
4. Toyota C-HR: 6086
5. Kia Sportage: 6016
6. Volkswagen Tiguan: 5711
7. Volvo XC60: 4980
8. Toyota RAV4: 4781
9. Opel Mokka: 4546
10. Renault Captur: 4048
11. Suzuki Vitara: 3588
12. Mercedes GLC/GLC Coupe: 3117
13. BMW X3/X4: 3026
14. Skoda Kodiaq: 2942
15. Mazda CX-3: 2773
16. Renault Kadjar: 2456
17. Mazda CX-5: 2338
18. BMW X5/X6: 2316
19. Nissan Juke: 2216
20. Audi Q5: 2143
21. Peugeot 2008: 2115
22. Mitsubishi ASX: 2051
23. Ford Kuga: 2046
24. Suzuki SX4 S-Cross: 2033
25. Lexus NX: 1942
26. Nissan X-Trail: 1862
27. Jeep Renegade: 1827
28. Honda CR-V: 1697
29. Honda HR-V: 1674
30. Audi Q7: 1653
Bartłomiej Puchała
Źródło: IBRM Samar
fot. producenci