Każdy kierowca wie jak ważne jest aby wszystkie elementy samochodu były w pełni sprawne. Regularna konserwacja i serwisowanie są swego rodzaju gwarantem bezusterkowej, a co za tym idzie bezpiecznej jazdy. Utrzymanie samochodu w pełni sprawności, to absolutna podstawa, dzięki której zwiększamy bezpieczeństwo nie tylko nasze czy naszych pasażerów, ale także innych użytkowników ruchu.
Jednak pod maską silnikową znajdziemy również elementy, które na pierwszy rzut oka nie wpływają na pracę silnika – takie jak filtr przeciwpyłkowy, których renowacja często jest przez kierowców bagatelizowana. Jak się okazuje jest on nie mniej ważny niż pasek rozrządu czy świece i wymaga regularnych wymian.
Czym jest filtr przeciwpyłkowy?
Nazywamy też filtrem kabinowym to element, który w bezpośredni sposób wpływa na komfort kierowcy, a co za tym idzie na jakość jazdy. Jego głównym zadaniem jest zatrzymywanie szkodliwych substancji, które dostają się do wentylacji, takimi jak kurz, sadza czy pleśń – ich obecność może powodować nieprzyjemne zapachy, nadmierne parowanie szyb, a nawet reakcje alergiczne. Czysty filtr kabinowy oznacza więc, że powietrze docierające do kabiny samochodu będzie czyste i wolne od niepożądanych substancji.
Smog, dym i wiele innych substancji, które wydostają się z wydechu samochodów, może być bardzo szkodliwe dla naszego zdrowia, zwłaszcza gdy stoimy w korku za, lekko mówiąc, nie pierwszej świeżości pojazdem. Dlatego tak ważne jest, by wymieniać filtr kabinowy, dzięki czemu nasze płuca będą wolne od niezdrowych dymów – przynajmniej podczas jazdy.
Kiedy należy wymienić filtr kabinowy?
Nie sposób dokładnie określić czasu, w którym następuje całkowite zapchanie i zużycie filtra. Jest to bowiem zależne od bardzo wielu czynników, takich jak warunki w jakich się przemieszczamy, jak długo stoimy w korkach etc. Dla osób mieszkających w dużych aglomeracjach, okres „przydatności” filtra znacząco się skraca. Zaleca się, by takowej wymiany dokonywać nie rzadziej niż raz na pół roku – najlepiej przy okazji tzw. małego przeglądu, czyli wymiany filtra powietrza i oleju.
Trwałość filtra antypyłkowego w dużej mierze zależna jest od materiałów, z jakich został wykonany – dlatego też najgorszym wyborem będą papierowe zamienniki (które są rozwiązaniem chwilowym), nie są one bowiem odporne na wilgoć, a w dodatku bardzo szybko się zapychają, zmniejszając swoją skuteczność, czego następstwem, będzie częsta ich wymiana – nawet co kilka tysięcy kilometrów.
Aktywny węgiel najlepszym rozwiązaniem
Filtr kabinowy, który wykorzystuje aktywny węgiel, wykazuje znacznie lepsze i efektywniejsze działanie, niż standardowe modele. Dzięki zastosowaniu takiego rozwiązania, szkodliwe substancje, zatrzymywane są w formie ozonu. Nie dość, że nie różni się rozmiarami od podstawowych modeli – dzięki czemu będzie można go zastosować w każdym samochodzie, to nie odbiega od nich znacząco, również pod względem ceny. To właśnie czyni go najlepszym obecnie rozwiązaniem.
Zadbane części to podstawa
Przemieszczanie się po drogach i autostradach, to statystycznie najniebezpieczniejsza forma komunikacji, wypadki zdarzają się praktycznie codziennie, a statystyki nie pozostawiają złudzeń – na drodze, bardzo łatwo można stracić zdrowie, a nawet życie. Dlatego tak ważne jest, by dbać o każdy, nawet najmniejszy szczegół, który sprawia że jazda jest bezpieczniejsza. Warto zapoznać się z informacjami na temat poszczególnych części, tak by być świadomym tego, kiedy wymagają one wymiany. Więcej na temat części samochodowych oraz ich konserwacji – znajdziecie tutaj.
MS Artykuł przygotowano we współpracy z almot-auto.pl. |