Instalacja LPG zima wcale nie wymaga dodatkowej troski. Podpowiadamy, jak o nią dbać, by nie sprawiała problemów zimową porą, pozwalając na dalszą, oszczędną i ekonomiczną jazdę.
Samochody wyposażone w instalację LPG to auta oszczędne. Związane jest to z niższą ceną używanego paliwa, co przekłada się na koszt dojazdów do pracy czy koszty podróży. I chociaż w wielu przypadkach, opinie o tego typu autach nie są pozytywne, to jednak większość posiadaczy samochodów napędzanych jednostkami benzynowymi, co najmniej rozważa opcję zagazowania auta lub się na zagazowanie i związane z nim realne oszczędności decyduje.
LPG to kłopoty?
Obiegowa opinia mówi, że zimą auta napędzane gazem LPG to przyczyna samych problemów i kłopotów, związanych z wyższą skłonnością do awarii. Auta, wyposażone w gaz mogą sprawiać problemy podczas przełączania auta na gaz. Auto może szarpać, a silnik gasnąć, co może sygnalizować awarię układu zapłonowego. Pamiętaj, że mieszanka gaz/powietrze trudniej się zapala niż klasyczna mieszanka benzyna/powietrze.
Sprawny zapłon to podstawa
Stąd i wyższe wymagania dotyczące sprawnego zapłonu. Ze szwankującym układem zapłonowym należy udać się do warsztatu i skontrolować stan świec zapłonowych przewody wysokiego napięcia oraz rozdzielacz zapłonu. Auto, które napędzane jest gazem LPG powinno sprawnie przechodzić z benzyny na gaz. Nierówna praca silnika to również objaw nieprawidłowego działania reduktora. Tak samo jak nagłe gaśnięcie silnika przy dojazdach do skrzyżowania.
Reduktor dobrze chroniony
Reduktor odpowiada za zmianę stanu gazu z płynnego w lotny, a także za dawkowanie go, pod właściwym ciśnieniem oraz we właściwej ilości do silnika. Silnik, który nie jest zasilany odpowiednią dawką odpowiedniej mieszanki paliwowej traci moc. Reduktor chroniony jest przed zamarznięciem płynem z układu chłodzenia silnika, dlatego też musi być systematycznie uzupełniany.
Filtry powietrza i gazu
O sprawnym działaniu instalacji LPG decydują również sprawne i świeżo wymienione filtry powietrza i gazu, filtr powietrza niezbędny jest za przygotowanie właściwej mieszanki paliwowej, a w przypadku, gdy jest zanieczyszczony, utrudnia zasysanie powietrza, sprawiając zbyt dużą ilość gazu, obniża się również moc auta. Przed reduktorem LPG instaluje się filtry gazu fazy płynnej oraz filtry fazy lotnej, chroniące trwałość reduktora oraz wtryskiwacze. Filtr powietrza należy wymieniać co 20 – 40 tysięcy kilometrów, a filtry gazu nieco wcześniej, czyli co 10 do 20 tysięcy kilometrów. Ich wymiana zależy od jakości paliwa.
Instalacja LPG pod kontrolą
Systematyczna kontrola samochodu i instalacji LPG pozwala na utrzymanie warunków ekonomicznych, dla których najczęściej kupuje się auto wyposażone w LPG. Na pewno w kwestii wydatków związanych z eksploatacją pojazdu, nie gra roli, czy napędzany jest benzyną, dieslem czy LPG. Trzeba o sprawność techniczną auta dbać i basta. Wymieniać filtry i kontrolować elementy, które mogą ulec zepsuciu i zużyciu.
Zadbana instalacja i zadbane auto pozwolą na prawidłowe funkcjonowanie samochodu przez cały rok, bez względu na temperaturę otoczenia.
Jazda na gazie LPG zimą, czyli garść wskazówek od specjalistów:
- Aby pozbyć się z przewodów paliwowych i parownika gazu, przed wyłączeniem auta, przełącz je na chwile na benzynę. Dzieje się tak dlatego, że LPG ma wyższą temperaturę zamarzania.
- Uruchamiaj silnik na benzynie i przełączaj na gaz wówczas, gdy będzie odpowiednio rozgrzany.
- Zawsze w zbiorniku miej kilka litrów benzyny i co jakiś czas pojeździj na benzynie.
- Pamiętaj o regularnym uzupełnianiu płynu w chłodnicy, ma on istotne znaczenie dla sprawnego działania reduktora.
- Tankuj paliwo na zaufanych stacjach.
- Zimą sprawdzaj zawartość metanu w mieszance LPG.
Autor artykułu: Artykuł przygotowała firma Autokorbas z Wysogotowa koło Poznania specjalizująca się w montażu klimatyzacji, samochodowych instalacji gazowych ( http://autokorbas.pl/samochodowe-instalacje-gazowe ) i mechanice samochodowej. |