Bezpieczniki samochodowe – jak wybrać?

W skład układu elektrycznego w samochodzie wchodzą takie części jak rozrusznik, alternator czy też bezpieczniki. Są to niezbędne elementy pojazdu, od których sprawności zależy jego prawidłowa praca. Bezpieczniki, mimo że bardzo małe, są istotnym szczegółem zabezpieczającym samochód lub jego użytkownika przed wszelkimi zagrożeniami związanymi z płynącym w obwodzie elektrycznym prądem.

 

Podstawowe rodzaje bezpieczników samochodowych

Bezpiecznik jest najsłabszym ogniwem układu elektrycznego, a także najtańszym i najłatwiejszym do wymiany. Wystarczy posiadać podstawową wiedzę z obsługi pojazdów samochodowych. Bezpiecznik to najczęściej kawałek blaszki lub drutu, o odpowiednim przekroju do wielkości prądu, który został zatopiony w obwolucie z tworzywa sztucznego. Wybierając bezpiecznik należy zwrócić uwagę na jego rozmiar. W samochodach osobowych najczęściej spotykamy trzy rodzaje płaskich bezpieczników płytkowych: normalne, mini i rzadziej maxi. Wszystkie można nabyć na stronie hurtowni części elektronicznych www.micros.com.pl.
Bezpieczniki mini oraz normalne stosowane są w mniej obciążonych obwodach i znajdują się w skrzynce wewnątrz pojazdu. Natomiast typu maxi chronią główne obwody i usytuowane są w komorze silnika, najczęściej w najbliższym sąsiedztwie akumulatora. Niedawno na rynek wprowadzono także automatyczne bezpieczniki samochodowe- po każdym wyłączeniu obwodu wystarczy przełączyć dźwigienkę. Niestety ich wadą jest dość wysoka cena.

 

Parametry bezpieczników samochodowych

Najważniejszym parametrem każdego bezpiecznika samochodowego jest maksymalne napięcie oraz natężenie, jakie może przyjąć zanim się przypali. Stosowane napięcie znamionowe to 12 V lub 32 V. Ze względu na natężenie wyróżnia się:
– bezpieczniki typu mini i normal o wartościach: 1A; 2A; 3A; 4A; 5A; 7,5A; 10A; 15A; 20A i 25A;
– bezpieczniki typu maxi o wartościach: 30A, 40A, 50A i 60A.
Dla większego ułatwienia znalezienia odpowiedniego bezpiecznika, ich plastikowe obwoluty są wykonywane w różnych kolorach. Każdy z nich odpowiada innemu natężeniu prądu:
– szary 2A,
– fioletowy 3A,
– różowy 4A,
– beżowy (jasnobrązowy) 5A,
– brązowy (ciemnobrązowy) 7,5A,
– czerwony 10A,
– niebieski 15A,
– żółty 20A,
– bezbarwny (biały, wodnoprzeźroczysty) 25A,
– zielony 30A,
– pomarańczowy 40A,
– czerwony 50A,
– niebieski 60A.

 

Stosowanie bezpieczników samochodowych

Zastosowanie wielu rodzajów bezpieczników topikowych w pojazdach samochodowych jest konieczne ze względu na występowanie wielu układów elektrycznych o różnych natężeniach prądu elektrycznego, jak również ze względu na różne napięcie. Parametry użytych zabezpieczeń są ściśle ustalone przez producenta samochodu. Używanie dużej ilości bezpieczników, nawet tych o jednakowych parametrach, też jest koniecznością, ponieważ każdy obwód elektryczny ma inną funkcjonalność i w przypadku awarii wycieraczek lub światła stop nie możemy pozwolić sobie na zatrzymanie pracy silnika lub innych podzespołów.
Bezpieczniki samochodowe stosuje się m.in. do zabezpieczenia: obwodów oświetlenia kabiny pojazdu, ogrzewania tylnej szyby oraz przednich i tylnych świateł zewnętrznych, sygnału dźwiękowego, pompy paliwowej, rozrusznika, czy alternatora.

Należy pamiętać, że zastosowanie niewłaściwego bezpiecznika może spowodować jego natychmiastowe przepalenie. Jeśli usterka występuje w obwodzie elektrycznym może dojść do jego spalenia, nieprawidłowej pracy lub uszkodzenia bardzo drogich podzespołów elektrycznych bądź elektronicznych. Jeśli nie posiadamy informacji o miejscu, w którym są zlokalizowane bezpieczniki w pojeździe, należy posłużyć się instrukcją użytkowania pojazdu lub udać się do mechanika.

 

Źródło: Micros.com.pl / art. sponsorowany

Dyskusja

komentarzy

Konrad Stopa

Konrad Stopa

Motopasjonat z krwi i kości. Od najmłodszych lat jego ulubioną zabawą było zgadywanie samochodów po dźwięku silnika. Najlepszym prezentem na gwiazdkę, o czym wiedzą najbliżsi, niezmiennie jest prasa motoryzacyjna z całego roku. Pisze dla Was z humorem i pewną dozą uszczypliwości, ciesząc się z każdego komentarza pod swoimi tekstami.